راهنمای عکاسی در سفر ، تمرکز روی فرهنگ یک کشور

به گزارش بلاگ پو، عکاسی در سفر و بیان کردن داستان های جالب در خصوص مکان ها، مردم و فرهنگ هایی که طی سفر خود با آن ها آشنا شده اید به وسیله عکس هایی که گرفته اید، می تواند به عمیق تر شدن درک شما از آن فرهنگ و احساس همدلی با آن یاری کند و این درک و همدلی را به دیگران منتقل سازد. انسان های بسیاری وجود دارند که سالیان طولانی سفر کرده اند و داستان های بی شمار این چنینی خلق کرده اند. این مطلب خبرنگاران شما را دعوت می نماید تا از بعضی از روش های کلیدی که به ثبت کردن و به انتشار گذاشتن این داستان های مصور یاری می نمایند بهره ببرید. اگر شما هم به سفر و عکاسی در سفر علاقمند هستید، این مطلب خبرنگاران را برای راهنمای عکاسی در سفر بخوانید :

راهنمای عکاسی در سفر ، تمرکز روی فرهنگ یک کشور

راهنمای عکاسی در سفر : احترام خود را نشان دهید

تحقیق کنید. همواره قبل از این که به کشور تازهی سفر کنید، از قبل در خصوص آن کشور و مردم آن تحقیقات انجام دهید و آگاهی پیدا کنید. بویژه بهتر است در خصوص حرکات بدن یا اعمالی که به طور خاص در آن فرهنگ مورد قبول یا غیر قابل قبول هستند، کتاب یا مطالب راهنما بیابید و آنها را بخوانید. رود گنگ Ganges River برای هندوها مقدس است؛ بخصوص آن بخشی که از شهر های مقدسی مانند واراناسی Varanasi (همان بنارس) می گذرد. مراسم تکریمی که هندوها برایمادر گنگ اجرا می کنند می تواند سوژه بسیار جالبی برای تصاویر زیبا باشد. مراقب باشید به این مراسم احترام بگذارید. تصویری که من از یک مرتاض هندی یا سادو sadhu (مرد مقدس) با دوربین ثبت نموده ام، در بالای یک پلکان در کناره رودخانه گرفته شده است. سایر بخش های این پلکان ها برای مراسم مرده سوزی مورد استفاده قرار می گیرند و عکاسی از آنها ممنوع است. اگر در نور اول صبح، درون یک قایق که به سمت پلکان ها می رود باشید و عکاسی کنید، می توانید از برادران مذهبی که در آب های مقدس در حال جشن گرفتن هستند تصاویر خوبی بیاندازید. به طور همزمان و گاهی در یک کادر عکاسی، می توانید مردمی را ببینید که به سادگی در حال شستن لباس ها، بدن یا سرشان به عنوان بخشی از کار های نرمال روزانه شان هستند.وقتی در حال ثبت کردن صحنه هایی از یک فرهنگ دیگر از طریق دوربین عکاسی تان هستید، نشان دادن احترام و درک کردن آن فرهنگ به شما یاری می نماید که مورد قبول مردم واقع شوید. این موضوع زمانی اهمیت ویژه ای پیدا می نماید که کسانی که موضوع عکاسی شما هستند به زبانی دیگر که شما نمی توانید با آن صحبت کنید یا آن را متوجه نمی شوید، صحبت می کنند. یکی از ساده ترین روش ها برای نشان دادن احترام این است که خودتان و دوربین را با موضوع عکس خود در یک ردیف قرار دهید؛ و از انتخاب زاویه رو به پایین (برای مثال وقتی که موضوع عکاسی شما نشسته است یا یک کودک است) خودداری نمایید. یاد گرفتن بعضی عبارات کلیدی در زبان محلی، کاری ایده آل است؛ اما اشاره به دوربین تان با حالت درخواست و اجازه برای گرفتن عکس، اصلا سخت و پیچیده نیست و اغلب با پاسخ مثبت روبرو می گردد. نشان دادن چند نمونه از عکس های درون دوربین به موضوع عکاسی تان نیز معمولا به برقراری ارتباط محبت آمیز با او یاری می نماید.گاهی کسی که راضی به عکس انداختن نیست، تنها به این علت مخالفت می نماید که خجالتی است و می توان به آرامی و با احترام او را به این کار راضی کرد. برای مثال، می توانید با گرفتن یک عکس از یک حیوان یا شیء که در آن نزدیکی واقع شده است و نشان دادن عکس به آن شخص، یخ او را بشکنید و با او ارتباط برقرار کنید. والدین و پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها معمولا مشتاق هستند بچه ها را برای عکس انداختن در اختیار شما بگذارند. گاهی بچه ها از نظر عکاسی، جالب ترین سوژه ها هستند؛ اما گاهی هم بزرگ سالان می توانند سوژه های جالبی باشند.

راهنمای عکاسی در سفر : در پی فستیوال ها و جشن های آن منطقه باشید

برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنید که با فستیوال های محلی که قابلیت ثبت تصاویر بسیار زیبا را دارند همزمان باشد. فستیوال ها اغلب دارای ویژگی های کلیدی بسیاری برای ثبت در تصاویر هستند؛ از جمله آدم های خوشحالی که دوست دارند شادی شان را با شما تقسیم کنند، لباس های رنگارنگ و منحصر به فرد یا تزئینات و دکوراسیون مخصوص فستیوال و فضای شاد و پر از انرژی که به طور کل وجود دارد. بعلاوه سعی کنید در پی جشن هایی بگردید که قبل از سفر از وجود آنها اطلاعی نداشتید. در بعضی منطقه ها روستایی مانند منطقه ها قبیله ای استان چتیسگر Chhattisgarh در هند، روستاییان ممکن است بخاطر پولی که راهنمای سفر شما برایشان در نظر گرفته است، تمایل داشته باشند مراسم و پایکوبی های سنتی خود را به طور ویژه برای گروه شما و همسفرانتان اجرا کنند. در طول بازدید از یکی از این روستا ها، ما ساعت های بسیاری را با گروه های مختلف پایکوبینده ها گذراندیم. چنین برنامه هایی می تواند امکانات عالی برای ثبت تصاویر پرتره و تصاویر پایکوبی گروهی فراهم آورد.بعضی از این فستیوال ها آنچنان محبوب هستند که تحت تاثیر تعداد زیاد جهانگرد ها که برای تماشای از نزدیک آمده اند قرار می گیرند. برای مثال، فستیوال پارو سچو Paro Tsechu در کشور بوتان که تمامی موارد لازم و کافی را برای ثبت تصاویر عالی و به یاد ماندنی دارد و در ین حال، هزاران جهانگرد نیز در صحنه موجود هستند که گرفتن تصویری از فستیوال بدون وجود آنها تقریبا غیر ممکن است. فستیوال های مشابه در سرتاسر بوتان و سایر زمان های سال برگزار می شوند. در طول دو هفته سفر تابستانی که به بوتان داشتیم، در سه فستیوال زیبا که در شهر های کوچک مختلف برگزار می شد و جهانگردان بسیار کمی برای تماشا آمده بودند شرکت کردیم و تصاویر فوق العاده ای از آنها ثبت کردیم. اما برای رسیدن به این فستیوال ها مجبور بودیم ساعت های طولانی در روز در میان جاده های خطرناک کوهستانی رانندگی کنیم.طی بازدیدی که از جیپور Jaipur در هند داشتیم، یک روز عصر برای یک جلسه عکاسی خیابانی قبل از غروب آفتاب به بیرون از محل اقامتمان رفتیم. در راه، یک مراسم که به مراسم عروسی شباهت داشت دیدیم و شرکت کنندگان را در امتداد خیابان دنبال کردیم. بعد از مدتی متوجه شدیم در این فستیوال که گنگوآر نام داشت، دختران و پسران نقش عروس و داماد را بازی می کنند و یک مراسم عروسی ساختگی را به صورت کامل با لباس های مخصوص و آرایش کامل جشن می گیرند. در نهایت، با آن گروه به یک منطقه شبیه به پارک رسیدیم که در آن ده ها مراسم مشابه دیگر در حال انجام بودند و انگار از ما تقاضا می کردند که عکاسی خود را آغاز و تصاویر آنها را ثبت کنیم. چالشی که در عکاسی در چنین رویداد های پر شور و پر انرژی موجود است این است که شما ممکن است به لنز های متفاوتی برای عکاسی احتیاج پیدا کنید. در این گونه مواقع سعی کنید تمامی لوازم مورد احتیاج عکاسی را همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم، نوع عکاسی خود را تغییر دهید.

راهنمای عکاسی در سفر : برای ثبت تصاویر در پی نقطه دید و زاویه غیر معمول بگردید

فستیوال یا جشن سالانه هولی Holi در هندوستان، غوغایی از پودر های رنگی و رنگ های مختلف است که مملو از منظره ها و سوژه های ایده آل برای عکاسی می باشد. اما حتی در چنین محیط جالب با موضوعی چنین ایده آل، می توانید با پیدا کردن یک نمای دید و زاویه غیر معمول برای عکاسی، کیفیت و درجه نوآوری کار خود را بالا تر ببرید. برای مثال، وقتی که می خواستیم تصویر زیر را در معبد ورینداوان Vrindavan با این زاویه دید جالب ثبت کنیم، به یک بالکن در طبقه بالاتر رفتیم و رو به کف معبد عکاسی کردیم. سه پایه عکاسی در مراسم پر جوش و خروشی مانند هولی Holi به هیچ وجه قابل استفاده نیست؛ بنابراین دوربین هایمان را به نرده بالکن تکیه دادیم تا عکس های بهتری بگیریم. در چنین رویداد هایی حفاظت از شما و لوازم عکاسی تان به چالش سختی تبدیل می گردد که می بایست برای آن برنامه ریزی کنید. هنگام عکاسی از مراسمی مانند هولی Holi مراقب بدنتان نیز باشید. من برای حفاظت از چشمانم از پودر ها و مایعات رنگی، از عینک محافظ استفاده کردم. حتی بعضی جهانگردان غربی را دیدم که از عینک غواصی استفاده نموده بودند. ممکن است به نظرتان بیاید چنین کار هایی برای محافظت از خود لازم نباشند. من با یاری راهنمای محلی مان، یک لباس هندی سفید رنگ خریدم و آن را هر روز در طول فستیوال می پوشیدم و سپس وقتی که دیگر اصلا سفید نبود به محل اقامت خود باز می گشتم. در میان جمعیت پر جوش و خروش این گونه فستیوال ها نیز می بایست از خود و وسایلتان محافظت کنید. بویژه تلفن همراه و لوازم ارزشمند خود را با خود نبرید و در گاو صندوق هتل قرار دهید.

راهنمای عکاسی در سفر : برای انداختن تصاویر بهتر به گشت و گذار بپردازید

یکی از روش های گرفتن نبض یک مکان و مردم آن، پرداختن به گشت و گذار و کوشش برای آشنایی بیشتر با آنهاست. در پی مکان ها و زمان هایی باشید که گشت و گذار شما، امکان گرفتن عکس های ایده آل را افزایش دهد. در یک شهر پر هیاهوی چینی، بناهای مدرن و مرتفع و خیابان های شهری ممکن است باعث شوند تماشا بسیاری از منظره ها زیبا و اصیل که در پس آنها پنهان شده اند را از دست بدهید. به این فکر کنید که آیا یک شهر قدیم در داخل این شهر وجود دارد که زندگی سنتی در این منطقه را به طرز بهتر و کامل تری به نمایش بگذارد!؟ آیا شرایطی وجود دارد که خانه های قدیمی و آسمان خراش های تازه را در یک قاب قرار دهید !؟ اگر در یکی از فروشگاه های فروش صنایع دستی ویژه جهانگردان مکث کنید، آیا می توانید مکانی را در پشت فروشگاه پیدا کنید که این لوازم در آنجا ساخته می شوند !؟ زمانی که در ویتنام شمالی بودیم، چنین مکانی را در قسمت پشتی یک فروشگاه سفال پیدا کردیم که در آن کارگران با لباس های خاکی مشغول کار بودند و ده ها ردیف کوزه ها و ظروف سفالی هم شکل در آن چیده شده بودند. روستاها صبح های زود و بعد از ظهر ها بیشترین مقدار فعالیت و جنب و جوش را دارند. خوشبختانه، در این زمان ها کیفیت نور در برترین حالت ممکن است. همانطور که در حال گشت زدن هستید، در پی حیاط خانه هایی باشید که فعالیت های جالب در آنها جریان دارد. مردم محلی اغلب با روی باز از شما استقبال می کنند و شما را به داخل خانه ها و حیاط های خود دعوت می کنند.

راهنمای عکاسی در سفر : در سفر به کشور های خارجی، از یک راهنمای محلی بهره ببرید

یک راهنمای محلی که به زبان انگلیسی صحبت می نماید می تواند بیشتر از آنچه که در توان خود شماست، به شما در ارتباط برقرار کردن با سایر مردم محلی یاری کند. حتی اگر تعدادی از عبارات مفید آن زبان محلی را یاد گرفته باشید یا یک اپلیکیشن ترجمه در گوشی هوشمند خود دانلود نموده باشید، وجود یک راهنما بسیار مفید تر است. اگر هدف شما این است که در خصوص فرهنگ کشوری که از آن بازدید می کنید یا مراسم و فستیوال های پایکوبیی که از آنها عکاسی می کنید بیشتر بدانید، یک راهنمای محلی بسیار برایتان باارزش خواهد بود. کیفیت و عمق داستان های تصویری که خواهید ساخت نیز بسیار عالی تر خواهد شد. آیا آن تصویر فستیوال هولی Holi که در معبد ورینداوان Vrindavan انداخته شده بود به یاد دارید !؟ اگر آن موقع یک راهنمای محلی خوب برای این که از طرف ما مذاکره کند نداشتیم، به سختی می توانستیم به آن بالکن دسترسی پیدا کنیم و چنین عکس خاطره انگیزی را ثبت نماییم.زمانی که در یک روستای هندی در چتیسگر Chhattisgarh بسر می بردیم و در حال گشت و گذار در خیابان های آن بودیم، راهنمای محلی ما به ما یاری کرد که با روستایی ها ارتباط برقرار کنیم. آنها ما را به حیاط خانه ای دعوت کردند که از یک پنکه برای جدا کردن محصول از نخاله های آن استفاده می شد. اگر توانستید خودتان یا به یاری یک راهنمای محلی، یک منظره یا منظره زیبا برای عکاسی پیدا کنید، انتخاب دیگری که دارید این است که صبر کنید تا شخصیت های جالب خودشان به شما نزدیک شوند. در سفری که به استان یوننان Yunnan در چین داشتیم، چندین روز متوالی را در یک روستای کوچک گذراندیم. بیشتر صبح ها، قبل از صبحانه پیاده روی می کردیم و در پی راه هایی برای استفاده کردن از نور عالی صبح زود برای عکاسی بودیم. یکی از استراتژی های موثری که برای عکاسی به کار بردیم این بود که یک پس زمینه بسیار مجذوب کننده با نور ایده آل در یک خیابان فعال روستا پیدا کنیم و صبر کنیم تا روستایی های جالب در آن پس زمینه قرار بگیرند. بعضی از آنها با تماشا حرکات دست من برای درخواست ثبت تصاویر، آن را رد می کردند؛ اما اغلب قبول می کردند که سوژه عکاسی من باشند.

راهنمای عکاسی در سفر : مدیریت حمل و نقل : خودتان یا با یاری دیگران !؟

بعضی از عکاسان سعی می کنند سفر هایشان را خودشان برنامه ریزی کنند و از آژآنس های محلی برای سفر بین المللی یاری بگیرند. با این که بیشتر عکاسی بین المللی که من انجام داده ام تحت عضویت یک گروه تور متمرکز بر عکاسی صورت گرفته است، در بعضی از سفر هایم از روش های دیگری استفاده نموده ام. یکی از سفر ها به ویتنام، کامبوج، لائوس و تایلند در یک سفر گروهی دریایی روی رودخانه مکانگ Mekong River از شهر هو چی مین Ho Chi Minh City ویتنام به سمت کامبوج (محلی که بناهای مشهور آنگکور وات Angkor Wat در آن واقع شده است) برنامه ریزی شد. وقتی در شمال ویتنام بودیم به یاری یک راهنمای محلی، زمان اضافه تری را در آنجا سپری کردیم و بعد از آن سفر دریایی، خودمان برای سفر به لائوس و تایلند برنامه ریزی کردیم. پیوستن به یک گروه تور متمرکز بر عکاسی می تواند بسیار مفید و جالب باشد. شما می توانید در طول این تور، از تجربه لیدر آن برای عکاسی در مکان های مختلف بهره ببرید، مثلا در خصوص برترین نور صبح و بعد از ظهر آن منطقه و مکان ها و زمان هایی که برترین و جالب ترین فعالیت های ایده آل برای عکاسی انجام می شوند بدانید. بسیاری از لیدر های تور های عکاسی نکات ارزشمندی در اختیار شما می گذارند که می تواند به شما یاری کند از نظر عکاسی پیشرفت کنید. این یاری ها می توانند به صورت بحث های شخصی و در زمانی که پشت دوربینتان در حال عکاسی هستید انجام گیرند یا در جلسات گروهی برنامه ریزی شده در هتل محل اقامت تان. تجربه ای که در این گونه تور ها کسب می کنید به هزینه ای که برای بودن در آنها می پردازید می ارزد؛ اما در صورت لزوم، می توانید در تور های مقرون به صرفه تر شرکت کنید تا هزینه های خود را پایین بیاورید.

راهنمای عکاسی در سفر : جالب ترین داستان هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید

پست هایی که در فضای مجازی قرار داده می شوند یکی از روش های به اشتراک گذاشتن تجربیات با دیگران هستند؛ اما تمرکز من در این مطلب، بیشتر روی روش هایی است که کمتر موقتی و زود گذر باشند. برای مثال، خلق کردن یک وبسایت عکاسی که جایگاه انتشار داستان های مصور شما باشد؛ تصاویری جالب که با چندین کلمه یا جمله های کوتاه شرح داده شده اند. شرکت های مختلفی مانند SmugMug وبسایت های عکاسی و خدمات میزبانی با هزینه کم سالانه را به علاقمندان ارائه می دهند. شما می توانید بین تم های متعددی که ظاهر سایت شما را شکل می دهند و نوع چیده شدن یا دسترسی به مطالب را انتخاب کنید. بعلاوه می توانید پیشنهاد فروش تصاویر را بر روی سایت خود قرار دهید. بیشتر وبسایت های عکاسی دارای مطالب نوشتاری زیادی نیستند. بنابراین توصیه می گردد با شرحات بسیار کوتاه زیر عکس ها یا لینک دادن به وبلاگ های یاریی برای شرح مکان ها و مراسم مختلف موجود در عکس ها، از به کار گیری مطالب نوشتاری طولانی خودداری کنید. بعلاوه بهتر است برترین و مجذوب کننده ترین تصاویر خود را انتخاب کنید و نمایشگاه های عمومی برای نمایش آنها به عموم ترتیب دهید. برای بعضی عکاسان، یک عکس تا زمانی که پرینت نگردد واقعی یا کامل نیست. مطمئنا شما هم ترجیح می دهید به جای این که عکس هایتان فقط روی یک وبسایت قرار بگیرند، پرینت شوند و با مقدار بزرگ و کیفیت عالی در معرض دید عموم قرار بگیرند. اگر هنوز برای برگزاری یک گالری یا نمایشگاه آماده نیستید، راه های بسیار دیگری برای برگزاری نمایشگاهی از داستان های سفرتان وجود دارند؛ از جمله برپایی یک نمایشگاه عکس در رستوران های محلی یا بناهای دولتی و تجاری. کار سخت تنظیم کردن عکس ها، پرینت گرفتن، قاب کردن و آویختن آنها در یک نمایشگاه می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اما نتیجه آن می تواند برایتان بسیار عالی و تشویق کننده باشد و لذت تقسیم کردن این تجربه با خانواده و دوستان نیز غیر قابل وصف است. یکی از نمایشگاه هایی که من بتازگی برپا نموده ام با عنوان ارتباط با احترام برگزار گردید. تمامی تصاویر مربوط به هندوستان بودند؛ از جمله تصاویری که در این مطلب می بینید. در این نمایشگاه سعی کردم راه هایی که ساکنان این سرزمین وسیع و شگفت آور برای نشان دادن احترام به مفاهیم خود انتخاب می کنند به نمایش بگذارم. ارتباط برقرار کردن با جهان می تواند هم از نظر شخصی و هم از نظر عکاسی، بسیار خوشایند و لذت بخش باشد. امیدوارم توصیه های آورده شده در این مطلب به شما در ثبت کردن خاطره سفر هایتان و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران یاری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 69455

به "راهنمای عکاسی در سفر ، تمرکز روی فرهنگ یک کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای عکاسی در سفر ، تمرکز روی فرهنگ یک کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید