راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ خراب و فاسد

به گزارش بلاگ پو، حتما برای شما هم پیش آمده که نسبت به قابل مصرف بودن تخم مرغ های داخل یخچال دچار تردید شوید، چون احتمالا به خاطر نمی آورید که دقیقا چه مدتی است تخم مرغ ها داخل یخچال بوده اند. همه ما با این معضل رو به رو شده ایم.

راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ خراب و فاسد

حقیقت این است که با گذشت زمان، از کیفیت و تازگی تخم مرغ کاسته می گردد. با این وجود، اگر نسبت به تازگی آن ها مردد هستید، راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ فاسد و خراب وجود دارد که می توانند خیال شما را نسبت به تازگی تخم مرغ ها راحت نمایند.

اگر به طور اتفاقی، تخم مرغ های تاریخ گذشته را بخورید، نگرانی اصلی شما باید مسمومیت با سالمونلا باشد. در بیشتر موارد، علائم مسمومیت با سالمونلا درد معده، اسهال، تب و لرز است. افراد دارای سیستم ایمنی سالم معمولا می توانند طی چند روز باکتری ها را از سیستم خود خارج نمایند.

با این حال، افرادی که سیستم ایمنی شان توان کافی برای مقابله نداشته باشد، مانند بچه ها خردسال و افراد مسن، ممکن است به عنوان درمان به آنتی بیوتیک احتیاج پیدا نمایند. برای جلوگیری از بروز این مشکل در ادامه راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از کهنه ارائه خواهیم داد تا از تازگی و کیفیت تخم مرغ مصرفی تان اطمینان حاصل کنید.

راه های تشخصی تخم مرغ سالم

تست بو

یکی از ساده ترین و مطمئن ترین روش ها برای اینکه مطمئن شوید آیا تخم مرغ خراب شده است یا نه، بو کردن آن است. هنگامی که فرد پوست تخم مرغ خراب شکسته گردد، بوی نامطلوبی از آن متساعد خواهد شد. این بو حتی در صورت پخته شدن تخم مرغ نیز همچنان وجود خواهد داشت. در این صورت تخم مرغ فاسد است.

در برخی موارد، وقتی تخم مرغ بسیار کهنه یا پوسیده باشد، بوی نامطبوع آن بدون احتیاج به شکستن پوسته مشخص خواهد بود و به مشام می رسد. همواره باید هر تخم مرغی را که بوی متعفن یا نامطبوعی می دهد را دور بیاندازند. از آنجا که این آزمایش بسیار قابل اعتماد است، برترین روش تشخیص سالم بودن تخم مرغ؛ بو کردن آن است.

آزمایش شناور

آزمایش شناور روشی سریع و آسان برای آنالیز تازگی تخم مرغ است. آزمایش شناور مشخص نمی نماید تخم مرغ خراب شده است یا خیر، اما روش خوبی برای مشخص سن تخم مرغ است. برای انجام آزمایش شناور، تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ آب قرار دهید.

اگر تخم مرغ داخل آب فرو برود یا در خاتمه کاسه باقی بماند، هنوز تازه است. این در حالیست که تخم مرغ های کهنه روی سطخ آب باقی می مانند.

معمولا در تخم مرغ های کهنه هوا جمع می گردد و همین امر باعث شناور شدن آن ها روی سطح آب خواهد شد. با این وجود، ممکن است تخم مرغ هایی که شناور می شوند همچنان قابل مصرف باشند. شما می توانید با شکستن پوسته و انجام تست بو و آنالیز ظاهر زرده و سفیده، از فاسد بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

آنالیز ظاهر

برخی اوقات ممکن است تخم مرغ از لحاظ ظاهری کهنه به نظر برسد. در چنین مواقعی فرد باید علائم آلودگی یا پوسیدگی احتمالی را آنالیز کند. اگر تخم مرغی چنین مشخصاتی داشت، باید آن را دور بیندازید:

  • ترک در پوسته
  • وجود یک ماده پودری مانند روی پوسته
  • پوسته تخم مرغ شل به نظر برسد

تخم مرغ هایی که پوسته ای آسیب دیده و شکسته دارند ممکن است به باکتری آلوده شده باشد، این در حالیست که وجود یک ماده پودری مانند روی پوسته می تواند نشانه ای از کپک باشد. اگر پوسته فاقد ترک یا علائم واضح آسیب و گندیدگی باشد و بوی نامطلوبی هم ندهد، باید بعد از شکستن پوسته تخم مرغ، یکبار دیگر آن را آنالیز کنید. باید تخم مرغ هایی که زرده و سفیده آن ها به شکل غیرمعمولی دچار تغییر رنگ (صورتی، آبی یا سبز) شده باشند را دور بیندازید.

با این حال، به گفته وزارت زراعت ایالات متحد (USDA)، زرده تخم مرغ هایی که پس از پخته به رنگ سبز در می آیند، بی خطر هستند. رنگ سبز اغلب نتیجه پخت بیش از حد یا اندازه زیاد آهن موجود در آب است. قبل از خرید تخم مرغ، فرد باید خیلی بتواند با یک آنالیز دیداری سریع از سلامت تخم مرغ های موجود در کارتن اطمینان حاصل کند. اگر تخم مرغ ترک خورده یا در حال نشت است، بسته دیگری را انتخاب کنید.

تاریخ انقضا

اگر تخم مرغ بسته بندی شده خریداری می کنید، بهتر است به تاریخ انقضا آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که آیا تخم مرغ ها هنوز هم قابل مصرف هستند یا خیر. با این حال، اطلاعات درج شده روی بسته بندی تخم مرغ ها گاهی اوقات می تواند کمی گیج نماینده باشد. اگر تخم مرغ سالم را داخل یخچال نگذارید، ممکن است زودتر از تاریخ انقضای مشخص شده روی آن، فاسد گردد. تا آنجایی که امکان دارد از خرید تخم مرغ های فله ای و بدون تاریخ انقضا اجتناب کنید.

شمع روشن

از جالب ترین راه های تشخصی سالم بودن تخم مرغ؛ آزمایش شمع روشن روشی است که فراوری نمایندگان برای بازرسی از کیفیت تخم مرغ از آن استفاده می نمایند. این شیوه شامل استفاده از یک نور روشن برای آنالیز تخم مرغ برای شناسایی علائم ترک خوردگی و نقایص داخلی است. فراورینمایندگان تخم مرغ معمولا از تسمه نقاله اتوماتیک و حسگرهای مکانیکی استفاده می نمایند تا تعداد زیادی تخم مرغ را به صورت سریع و کارآمد آنالیز نمایند.

با این حال، فرد بعلاوه می تواند با نگه داشتن تخم مرغ در مقابل یک چراغ روشن مانند یک مشعل یا لامپ قدرتمند در اتاقی تاریک، آزمایش شمع را در خانه انجام دهد. مانند آزمایش شناور، آزمایش شمع فقط تازگی تخم را آنالیز می نماید. این آزمایش تأیید نمی نماید که آیا تخم مرغ هنوز هم برای خوردن بی خطر است یا خیر. هنگامی که تخم مرغ در مقابل نور نگه داشته می گردد، فرد باید بتواند سلول هوا (حباب) موجود در آن را ببیند. سلول هوا یک کیسه یا حباب کوچک است که معمولا در خاتمهی بزرگتر تخم مرغ وجود دارد. هرچه سلول هوا بزرگتر باشد، تخم مرغ کهنه تر لذا احتمال فساد آن بیشتر است.

نکاتی در رابطه با سالم بودن تخم مرغ

تخم مرغ تا چه مدت تازه و سالم می ماند؟

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، تخم مرغ هایی که داخل یخچال قرار داده می شوند 3 تا 5 هفته پس از تاریخ بسته بندی روی کارتن، تازه می مانند.

آیا تخم مرغ را باید داخل یخچال گذاشت؟

به توصیه USDA باید تخم مرغ ها را در اسرع وقت داخل یخچال قرار دهید تا طراوت و تازگی آن ها حفظ شده و خطر آلودگی شان به سالمونلا کاهش یابد. این وزارت بعلاوه هشدار می دهد که افراد نباید تخم های داخل یخچال را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق بگذارند. تخم مرغ های سرد می توانند هم زمان با گرم شدن عرق نمایند و این موضوع خطر رشد باکتری ها را افزایش می دهد.

خطر اصلی خوردن تخم مرغ های تاریخ گذشته و فاسد عفونت سالمونلا است که نوعی مسمومیت غذایی به شمار می رود. سالمونلا نوعی باکتری است که هم در پوسته و هم در داخل زرده و سفیده تخم مرغ رشد می نماید.

علائم عفونت سالمونلا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • انقباض شکم
  • تب
  • استفراغ

افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند

طبق اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم معمولا 6 تا 48 ساعت پس از خوردن یک تخم مرغ فاسد ایجاد می گردد و حدود 4-7 روز طول میکشد. بیشتر افراد مبتلا به عفونت سالمونلا بدون استفاده از آنتی بیوتیک بهبود می یابند. با این حال، افراد دارای علائم شدید ممکن است احتیاج به بستری شدن پیدا نمایند. عفونت سالمونلا اغلب در گروه های خاصی از افراد شدیدتر و خطرناک تر است، از جمله:

  • بزرگسالان بالای 65 سال
  • بچه ها کوچکتر از 5 سال
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اند یا مبتلا به HIV هستند

شیوه هایی برای کاهش خطر ابتلا به سالمونلا

البته همه کسانی که تخم مرغ فاسد می خورند به عفونت سالمونلا مبتلا نخواهند شد. روش هایی که شخص می تواند برای کاهش خطر سالمونلا انجام دهد شامل موارد زیر است:

  • شستن دست ها و هرگونه اشیایی که با تخم مرغ خام در تماس باشند
  • در یخچال نگه داشتن تخم مرغ
  • دور انداختن تخم مرغ ها پس از گذشت تاریخ انقضا
  • تخم مرغ را کاملا بپزید تا هم زرده و هم سفیده آن سفت شوند
  • استفاده از تخم مرغ پاستوریزه برای غذاهایی که به تخم مرغ خام یا نیمه پخته احتیاج دارند

نتیجه گیری

راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از کهنه وجود دارد که بسیار ساده و سریع هستند. هنگامی که تخم مرغ ها خراب می شوند، بوی نامطبوعی پیدا می نمایند و ممکن است رنگ زرده و سفیده تخم مرغ تغییر کند. پوسته های نازک و ترک خورده نیز می توانند نشانه آلودگی باکتریایی باشند. راه های آسان برای مشخص تازگی تخم مرغ شامل آنالیز تاریخ انقضا، آنالیز بصری پوسته تخم مرغ و شکستن پوسته تخم مرغ برای بو کردن داخل آن است. اگر شخصی در نسبت به فاسد بودن تخم مرغ شک داشته باشد، باید آن را بیرون بیندازد.

خطر اصلی خوردن تخم مرغ فاسد، خطر ابتلا به عفونت سالمونلا است که می تواند باعث اسهال، استفراغ و تب گردد. فرد می تواند با نگهداری تخم مرغ ها داخل یخچال، دور ریختن تخم مرغ های ترک خورده و پختن تخم مرغ ها قبل از خوردنشان، خطر ابتلا به سالمونلا را کاهش دهد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 62706

به "راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ خراب و فاسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ خراب و فاسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید