طرز تهیه شیره خرمالو خانگی و معرفی خواص بی نظیر آن

به گزارش بلاگ پو، یکی از سنت های چندین ساله ای که در روستای سرسبز دلاکخیل وجود دارد دریافت شیره خرمالو جنگلی (یا اربه) می باشد که به زبان مازندرانی و گویش این اهالی میوه درخت خرمالو را (خورمدی) و شیره خورمالو را (دشو) و خود درخت خرمالو را (کلو) می گویند. شیره یا دوشاب خرمالو که به زبان محلی به آن دشو خرمالو نیز گفته می گردد بسیار مقوی و خوشمزه است. این شیره به سادگی در خانه قابل تهیه است و با خرمالوی معمولی هم می گردد این شیره مقوی را تهیه کرد.

طرز تهیه شیره خرمالو خانگی و معرفی خواص بی نظیر آن

طرز تهیه شیره خرمالو در خانه

فرقی که بین خرمالو جنگلی و خرمالو اصلاح شده وجود دارد اندازه خرمالو می باشد خرمالو اصلاح شده عظیمتر از خرمالو جنگلی می باشد. بعد از کندن خرمالو آن را به مدت یک هفته تا ده روز نگهداری می کنند تا از نارس بودن خارج گردد (کز بودن) قبل از دریافت شیره خرمالو آن را تست می کنند اگر دوشاب خرمالو کز نباشد آغاز به دریافت شیره آن می کنند که بین 12 تا 13 ساعت زمان می برد.

خرمالوهای ریز جنگلی

روش تهیه دشو خرمالو

  • برای تهیه دوشاب خرمالو حتما حتما حتما از خرمالوی کاملا رسیده شیرین و بدون کوچکترین گس بودنی را انتخاب کنید. اگر حتی یک دانه از خرمالوها نارس و گس باشد، دوشاب بدمزه می گردد.
  • برای تهیه دوشاب ابتدا خرمالو را بشویید بعد آبکش کنید. (احتیاجی نیست همه آب آن خارج گردد و باید کمی آب همراه آن باشد)
  • خرمالو را داخل یک قابلمه عظیم ریخته و با شعله متوسط به مدت 30 دقیقه تفت می دهیم.
  • بعد روی قابلمه دیگری یک آبکش گذاشته و روی آبکش یه پارچی نخی تمیز پهن کرده و خرمالو را روی پارچه ریخته و بعد پارچه را جمع کرده و سر پارچه را چند دور می چرخانیم.
  • بعد با فشار کفگیر چوبی تمام آب و شهد خرمالو را جدا کنید.
  • سپس شهد را روی اجاق با شعله کم بپزید و گاهی هم بزنید.
  • وقتی غلظت دوشاب مثل دوشاب خرما شد، آن را از روی اجاق بردارید.
  • وقتی خنک شد در ظرف کاملا خشک و تمیز و درب دار نگهداری کنید.
  • توجه کنید هیچ گونه آبی به خرمالو اضافه نکنید و موقع پخت دوشاب شعله کم باشد تا ته نگیرد.
  • خرمالوی جنگلی خیلی ریز و خوشمزه است؛ اگر با آن دوشاب درست کنید خیلی عالی تر میگردد و رنگش هم تیره تر!

شیره خرمالو خانگی

مهم ترین خواص شیره خرمالو

شیره خرمالو (دوشاب) همان خواص خرمالو را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول های عصبی و ضمناً مانع ایجاد کم خونی در افراد می گردد. دشو خرمالو، تسکین دهنده دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

دشو خرمالو (دوشاب) منبعی سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با فشارخون بالا مقابله می کنند. به علاوه میزان سدیم - که در افزایش فشار خون نقش دارد - در خرمالو بسیار کم است، به همین دلیل مصرف خرمالو برای افراد مبتلا به فشارخونی می تواند مفید باشد. در 100 گرم خرمالو 160 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. از این رو توصیه می کنیم اگر دچار بیماری های قلبی عروقی هستید و یا فشار خون تان بالاست دوشاب خرمالو را نباید فراموش کنید.

البته خرمالو میوه ای شیرین است و لازم است به قند موجود در آن توجه داشته باشید.

خواص شیره خرمالو (دوشاب) برای سرماخوردگی

دوشاب خرمالو دارای مقدار فراوانی ویتامین C بوده و 21 درصد از احتیاج روزانه به ویتامین C را تامین می کند، در نتیجه مصرف خرمالو هم در پیشگیری از سرماخوردگی و نیز در درمان آن موثر است. به علاوه خوردن خرمالو برای غشاهای موکوسی، راه های تنفسی و جلوگیری از سرطان دهان و ریه مفید است. به موارد گفته شده، این نکته را نیز اضافه کنید که خرمالو 55 درصد احتیاج روزانه به ویتامین A را تامین کرده و در تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر است.

شیره خرمالو (دوشاب) و سلامت قلب

پتاسیم از جمله مواد معدنی لازم برای بدن و البته فلز کمیاب می باشد، که خرمالو به میزان زیادی می تواند احتیاج روزانه شما به آن را رفع نماید.

پتاسیم در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقابله با دردهای عضلانی استفاده می کنند. به این ترتیب خرمالو به عنوان یکی از منابع غذایی پتاسیم در سلامتی قلب و عروق تاثیر بسیاری دارد. اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز حدود 100 گرم از این میوه را مصرف کنید، سیستم قلب و عروق تان مقاوم و سالم می گردد و خطر بسته شدن رگ های خونی بسیار کاهش می یاید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص دوشاب خرمالو می توان به تاثیر مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. خرمالو منبع مناسبی برای تامین احتیاج بدن به ویتامین C می باشد. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و لازم است؛ تحقیقات نشان داده است ویتامین C موجود در میوه ها و از جمله خرمالو، یک عامل قوی در جهت تقویت دستگاه ایمنی بدن است و بدن را در برابر سرما خوردگی، آنفولانزا و عفونت ها مقاوم می کند. در واقع ویتامین C اثر غیر مستقیم در پیشگیری و بهبود این بیماری ها دارد انرژی زا. ذکر این نکته نیز لازم است که هر چه خرمالو رسیده تر و شیرین تر باشد میزان ویتامین C آن کمتر می گردد.

تاثیر مصرف خرمالو در پیشگری از سرطان

خرمالو دارای مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A می باشد و می تواند بدن را از رادیکال های آزاد و سرطان ها در محافظت نماید. به خصوص خوردن خرمالو

در پیشگیری از سرطان ریه موثر است، لذا توصیه می گردد افرادی که در معرض آلودگی هوا و دود سیگار قرار دارند یا خودشان سیگار می کشند، در صورت امکان به صورت منظم خرمالو مصرف کنند.

خواص شیره خرمالو (دوشاب) برای چشم و تقویت بینایی

یکی از مهم ترین خواص دوشاب خرمالو، محافظت از چشم ها و تقویت بینایی می باشد. خرمالو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A، زیزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همه آن ها در ارتقا سطح سلامت چشم موثرند. مطالعات بسیاری در این زمینه، اهیمت و نقش لوتئین و زیزانتین را در حفظ و بهبود سلامت چشم به اثبات رسانده است. لوتئین و زیزانتین از شبکیه چشم محافظت کرده و در پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید که از مهم ترین علل نابینایی اند - موثر هستند.

شیره خرمالو (دوشاب) و دیابت - خرمالو برای بیماران دیابتی

خرمالو میوه ای شیرین و حاوی قند است. برای همین افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند. اما این بدان معنا نیست که افراد دیابتی اصلا نباید خرمالو بخورند. اگر بیماری قند دارید می توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این مقدار می تواند مضر و خطرناک باشد. دیگر افراد می توانند در روز 2 یا 3 عدد خرمالو بخورند، البته زیاده روی در خوردن خرمالو می تواند سبب یبوست و افزایش وزن گردد، پس مراقب باشید.

توجه: به علت حساسیت موضوع، بیماران دیابتی بایستی قبل از مصرف میوه جات شیرین مانند خرمالو حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سخن آخر

بهترین نوع مصرف شیره خرمالو (دوشاب) که برای همه مزاج ها مناسب می باشد، این است که شیره را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که سرکه شیره نام دارد با کاهو بخورید و نهایت لذت را از خوردن این معجون ببرید. شیره ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می گردند. از جمله این شیره ها، شیره خرمالو می باشد.

در بسیاری از استان های کشورمان، از شیره خرمالو به جای شکر در پختن حلوا استفاده می کنند. همچنین خوردن شیر برنج با شیره، برف با شیره، شیر با شیره و ارده با شیره در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها است.

اگر به طعم خرمالو علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتما مطالب طرز تهیه بستنی خرمالوی خانگی و روش های خشک کردن خرمالو را نیز در خبرنگاران بخوانید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47244

به "طرز تهیه شیره خرمالو خانگی و معرفی خواص بی نظیر آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیره خرمالو خانگی و معرفی خواص بی نظیر آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید