طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

به گزارش بلاگ پو، جو دوسر یا بلغور جو دوسر یکی از مقوی ترین غلاتی است که برای صبحانه مقوی، عصرانه یا یک دسر راحت می توان از آن استفاده کرد. طرز تهیه شیر جو دوسر در خانه، کار سختی نیست. در این دستور تهیه، به منظور آشنایی بیشتر با مراحل تهیه عکس مرحله به مرحله نیز قرار داده شده است. اگر گیاهخوار یا وگان هستید، یا به علت حساسیت به لاکتوز شیر یا بیماری گوارشی نمی خواهید از شیرهای لبنی بهره ببرید، شیر جو دوسر انتخاب خوبی است.

طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

ارزش غذایی شیر جو دوسر در هر 100 میلی لیتر شامل 6.8 گرم کربوهیدرات و 1.4 گرم فیبر است. از طرفی مغز و بدن انسان انرژی خود را از کربوهیدرات به دست می آورند. از طرف دیگر، فیبر نقش اصلی در کنترل سطح کلسترول و افزایش سلامت بدن دارد. بنابراین از شیرگاو (انواع شیر لبنی) میزان دریافت انرژی بیشتر است. اگر گیاهخوار هستید، به این نکته بیشتر باید دقت داشته باشید. استفاده از جایگزین های مناسب برای دریافت میزان کافی از فیبر روزانه برای شما اهمیت بیشتری دارد.

مواد لازم برای تهیه شیر جو دوسر خانگی

  • جو دوسر (بلغور جو) یک پیمانه
  • آب سرد چهار پیمانه
  • شربت افرا (اختیاری) یک تا دو قاشق مرباخوری
  • وانیل (اختیاری) یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک (اختیاری) یک هشتم قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

مرحله اول

طرز تهیه شیر جو دوسر کاملا شبیه مراحل فراوری شیر گیاهی صنعتی است که در ابعاد کوچک در خانه انجام می گردد. همانطور که می دانید شیر گیاهی عصاره یا همان شیره گیاه است. بنابراین برای خارج کردن شیره جو دوسر باید آن ها را با آب مخلوط کنید. برای آغاز، آب و جو دوسر ها را در ظرف مخلوط کن بریزید. حدود 20 تا 30 ثانیه دستگاه را روشن نگه دارید. حواستان باشد که مواد بیش از حد مخلوط نشوند.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی، اگر بخواهید شیر آماده شده شیرین باشد، باید شربت افرا را به مواد اضافه کنید. اضافه کردن وانیل برای بهتر شدن طعم شیر است. حواستان باشد بیشتر از میزان گفته شده وانیل نریزید. با سر انگشت میزان بسیار کمی نمک به مواد شیر گیاهی خود اضافه کنید. البته افزودن نمک کاملا اختیاری و به منظور متعادل کردن طعم ها است.

مرحله سوم

در این مرحله می بایست شیره جو دوسر را از مواد جدا کنید. بنابراین، مواد شیر را از مخلوط کن درون یک پارچه یا کیسه پنیر تمیز بریزید. می توانید این کار را با یاری الک یا صافی که مقدار مش ها یا دانه هایش ریز باشد هم انجام دهید. کیسه را روی یک کاسه جهت جمع آوری شیر صاف شده قرار دهید. سپس، محکم مواد داخل کیسه را فشار دهید تا تمام آب آن گرفته گردد.

مرحله چهارم

این شیر نسبت به دیگر شیرهای گیاهی مانند: شیر بادام یا شیر فندق غلیظ تر است و نیازی به گذاشتن در یخچال ندارد. البته اگر بخواهید خنک میل کنید، بهتر این که حدود 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. بعد از این مدت شیر جو دوسر خانگی شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن های طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

  • تفاله به جای مانده از جو دوسرها را دور نریزید. از آن ها می توانید برای تهیه گرانولا، سوپ جو دوسر یا تهیه انواع اوتمیل مثل اوتمیل شیر جو دوسر وگان بهره ببرید.
  • بسیاری از افراد برای تهیه شیر جو دوسر مانند دیگر شیرهای گیاهی عمل می نمایند. ابتدا جو دوسرها را برای ساعتی در آب می گذارند تا مرطوب گردد. این کار شیر را ژله ای می نماید. بنابراین طبق طرز تهیه گفته شدi تا بافت شیر در نهایت بهتر گردد.
  • اگر فرصت کافی یا حوصله چندانی برای تهیه شیر گیاهی خانگی را ندارید، می توانید از شیر جودو سر آماده بهره ببرید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 66463

به "طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید