طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه

به گزارش بلاگ پو، همواره پیش غذاها (انواع سوپ و آش) در وعده های اصلی اهمیت بسیار دارند؛ به خصوص که در تهیه شان از انواع گروه های غذایی هم استفاده گردد. در صورت کامل بودن، می توان آنها را به جای غذای اصلی هم خورد؛ به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشید و بخواهید حجم زیادی از غذایی کم کالری مصرف کنید. در این مقاله به طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه می پردازیم.

طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه

طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه

نویسنده: سارا حسنلو

همیشه پیش غذاها (انواع سوپ و آش) در وعده های اصلی اهمیت بسیار دارند؛ به خصوص که در تهیه شان از انواع گروه های غذایی هم استفاده گردد. در صورت کامل بودن، می توان آنها را به جای غذای اصلی هم خورد؛ به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشید و بخواهید حجم زیادی از غذایی کم کالری مصرف کنید. در این مقاله به طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه می پردازیم.

مواد لازم (برای 4 نفر)

گوشت چرخ نموده

250گرم

600کیلو کالری

نخود، عدس و لوبیا

1لیوان

110کیلو کالری

پیاز

2عدد

50کیلو کالری

برگه زردآلو

24برگه

180کیلو کالری

آلو خشک

20عدد

240کیلو کالری

البالو هسته گرفته

2لیوان

180کیلو کالری

روغن مایع

3قاشق غذاخوری

270کیلو کالری

نعناع خشک شده

4قاشق غذاخوری

صفر

نمک و زردچوبه

به مقدار دلخواه

صفر

لواشک انار یا آلبالو

به مقدار دلخواه

صفر

طرز تهیه:

ابتدا لواشک ها را خرد نموده و در آب حل کنید. بعد، حبوبات تان را که از قبل خیس نموده اید، افزوده و بگذارید با هم بپزند. به این مخلوط پیاز سرخ شده هم اضافه کنید (یک عدد پیاز در دو قاشق غذاخوری روغن سرخ گردد) سپس میوه های یاد شده را افزوده و ادویه ها را هم اضافه کنید. در ظرفی دیگر، گوشت چرخ نموده را با ادویه ها و کمی نعناع خشک شده ورز داده و به شکل گلوله های هم مقدار ای درآورید و کمی تفت بدهید و نهایتاً به محتویات آش تان بیفزایید. در صورت تمایل می توانید کمی رشته آشی هم به آش تان اضافه کنید اما یادتان باشد که این جزء آخر، کالری غذای تان را افزایش خواهد داد.

این غذا تقریباً دارای 1600 کیلوکالری انرژی است که در صورت پیمانه شدن آن به 10 کاسه، هر کاسه 160 کیلوکالری انرژی خواهد داشت که در صورت خوردن نان و و حتی نعناع داغ با آن مقدار کالری دریافتی به 250 کیلوکالری هم خواهد رسید.

خواص زردآلو

یکی از میوه های فصل گرما زردآلوست که ارزش تغذیه ای بسیاری دارد. اول اینکه بتاکاروتن یا پیش ساز ویتامین A در آن بالاست. به این ترتیب که در هر 100 گرم آن 545 میکروگرم بتاکاروتن موجود است. نکته دیگر پتاسیم فراوان این میوه است، به طوری که خوردن آن برای کسانی که به فشار خون مبتلا هستند به نام یک عادت غذایی خوب تلقی می گردد، به خصوص اگر زردآلو خشک شده باشد. به این ترتیب مقدار این ماده معدنی افزایش چشم گیری پیدا خواهد نمود. ضروری است همین جا اضافه کنیم که کمبود پتاسیم در سالمندان زمینه افسردگی را فراهم می آورد، به این علت خوردن آن به نام یک منبع عالی همیشه توصیه می گردد. علاوه بر پتاسیم این میوه منبع آهن هم هست، به خصوص اگر خشک شده باشد، به طوری که خوردن 6 عدد از آن 13 درصد از احتیاج روزانه به این ماده معدنی را تأمین خواهد نمود و به این ترتیب مصرف منظم آن احتمال ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.

خواص آلبالو

مطالعات نشان داده اند آلبالو منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی نظیر آنتوسیانین است.بعلاوه در این میوه ترکیبی وجود دارد با نام بتاسیتوسترول که می تواند کلسترول خون را کاهش دهد. ضمناًً، ملاتونین یافت شده در آن به نام یک مکمل غذایی ضدپیری معروفیت دارد. تقریبا مقدار مساوی از گلوکز و فروکتوز باعث شیرینی آلبالو می شوند. عطر تند و خوشایندش هم به علت وجود اسید مالیک است. شما می توانید به نام یک میان وعده بسیار خوب از خوردن یک فنجان این میوه لذت ببرید و مواد مغذی بسیاری را به بدن خود برسانید و اگر نگران افزایش وزن تان هستید، بد نیست بدانید که این مقدار آلبالو تنها 52 کیلوکالری انرژی را وارد بدن تان می نماید. یادتان باشد که این مقدار آلبالو منبع خوبی از فیبر بوده و خالی از سدیم است. جالب است بدانید که به تازگی پژوهشگران خاصیت ویژه ای را در آلبالو دریافته اند و آن هم اینکه آب این میوه می تواند درد و آسیب های ایجاد شده در پی ورزش کردن را در عضلات کاهش دهد.

خواص آلو

می توانید حدس بزنید که با خوردن آلوچه مزایایی را برای سلامت جسم تان فراهم خواهید کرد؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن 100 گرم آلوی خشک 33درصد احتیاج ما به فیبر را تأمین می نماید. به علاوه همین مقدار آلو فراهم کننده 20درصد از احتیاج خانم ها به آهن هم هست. بنابراین عادت به مصرف آن می تواند از بروز کم خونی هم تا حدودی پیشگیری کند. بنابراین عادت به خوردن این میوه برای گیاه خواران که بیشتر در معرض کم خونی هستند، توصیه می گردد. نکته دیگر در خصوص این میوه مقدار پتاسیم فراوان آن است. به این ترتیب در هر 100 گرم خشک این میوه 860 میلی گرم از این ماده معدنی وجود دارد و از آنجا که تنظیم کننده مایعات بدن است، به حفظ تعادل فشار خون هم یاری نموده و به نام یک پیشنهاد کارآمد می تواند به کنترل این فاکتور به خصوص در افرادی که به فشار خون بالا دچارند، یاری کند.

اگر همراه این غذا

می توانید آش تان را به همراه کشک میل کنید. به این ترتیب، لبنیات هم وارد این وعده غذایی خواهد شد. در صورت مصرف نعناع داغ هم آن را بلافاصله بعد از تهیه به همراه غذای تان میل کنید زیرا روغن موجود در آن در اثر ماندن در معرض هوا، اکسید خواهد شد.

اگر اضافه وزن دارید

این غذا به علت حجیم بودن و انرژی کمتر در هر واحدش، یک غذای مناسب برای شمایی که دچار اضافه وزن هستید، تلقی می گردد. البته بهتر است در تهیه آن حداقل روغن و نمک را به کار ببرید؛ زیرا میوه های استفاده شده در این غذا عطر و طعم ویژه ای را به آن خواهند داد. افزودن برگه هلو و حتی زغال اخته خشک هم می تواند طعمی خاص را به آش شما بدهد.

اگر فشارخون دارید

تمام مواد غذایی یادشده در این آش به شما یاری خواهد نمود تا هر چه زودتر فشارتان را کنترل کنید؛ البته در صورتی که از حداقل نمک در تهیه آش تان بهره ببرید. یادتان باشد که کشک نمک زیادی دارد. به این علت به شما توصیه می کنیم که از این چاشنی به غذای تان نزنید، بلکه آن را با کمی آب نارنج و یا آب غوره تازه میل کنید.

منبع: www.salamat.com

ae

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54559

به "طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه و ارزش غذایی آش میوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید