معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان

به گزارش بلاگ پو، با اینکه استان سیستان بلوچستان با کشورهای پاکستان و هند همجوار هست، ولی معروف ترین غذاهای سیستان و بلوچستان رنگ و بویی از غذاهای پاکستانی یا هندی ندارند. خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان بدلیل رواج دامپروری در منطقه، بیشتر از گوشت تشکیل شده و بعد از گوشت، خرما نقش محوری را بازی می نماید. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا شما را با تعدادی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان آشنا کنیم.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان

فهرست مطالب

کشک زرد زابلیاوجیزکچنگالتنورچهدوغ پاماهیگ پیچبتلندوکراهیلنجودودپتیشودهپرانیتباهگچلبک

کشک زرد زابلی

کشک زرد یکی از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان هست. این غذا را معمولا هنگام صبحانه و در روزهای سرد سال مصرف می نمایند و از آنجایی که غذایی سنگین محسوب می شود، میتوان به عنوان یک وعده غذای کامل روی آن حساب باز کرد. کشک زرد در واقع نوعی فرآورده ماستی غلات بوده که بطور سنتی در منطقه سیستان ایجاد شده و هواداران زیادی را پیدا نموده است. این نوع کشک ایرانی برای تقویت حافظه، درمان ورم معده، یبوست، اسهال، فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش زیبایی پوست مناسب خواهد بود. مواد اصلی این غذای خوشمزه و اصیل را کشک زرد، پیاز، آب یا آب گوشت تشکیل می دهند.

اوجیزک

اوجیزک را میتوان همان آبگوشت محلی سیستان دانست که البته گوشت ندارد. ادویه اصلی این مورد از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان را آچار تشکیل داده که خود ترکیبی از پیاز، آرد گندم و زردچوبه است که آن را به شکل خمیر دایره ای کوچک در می آورند و به نخ می کشند تا خشک شود. این ادویه در انواع آبگوشت و خورش ها طعم خوبی را ایجاد می نماید. برای پخت اوجیزک به گوجه، روغن، پیاز آب، سیب زمینی و آچار احتیاج داریم. پیاز را در روغن تفت داده و گوجه را خرد نموده و به آن اضافه می کنیم. وقتی گوجه سرخ شد، آچار محلی و آب را به آن اضافه نموده و وقتی به جوش آمد، سیب زمینی کوچک شده را به آن می افزاییم. وقتیکه سیب زمینی ها پخته شدند، غذا آماده خوردن هست.

چنگال

بومی های این استان معمولا با چنگال و دوغ از میهمانان خود پذیرایی می نمایند. در ماه مبارک رمضان این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان که نوعی شیرینی هم بشمار می رود، زینت بخش سفره های افطار می شود. مواد اصلی چنگال را آرد، خرما و روغن حیوانی تشکیل می دهند. در ابتدا، آرد و آب را مخلوط و سپس قبل از اینکه خمیر کامل تهیه شود، آن را با ضخامتی کم روی تابه پخش می نمایند تا مقداری بپزد. پس از نیم پز شدن مخلوط آب و آرد، به اندازه احتیاج نان درست می نمایند. بعد از آن، خرما را درون ظرفی ریخته و نان پخته شده را روی آن خرد و سپس مخلوط می نمایند.

تنورچه

تنورچه یا ترونچه، غذایی سنتی و در واقع نوعی کباب مخصوص است. این مورد از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان به دو شیوه متفاوت آماده می شود؛ یکی سیخ زدن گوشت گوسفند و در روش دیگر به شکل کامل کباب شده که در هر دو روش احتیاج به تنور است. کباب تنورچه را به تنهایی یا همراه با پلو سرو می نمایند. در روش اول، معمولا گوشت ها را به تکه های کوچک خرد و پس از به سیخ کشیدن، حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت درون تنوری با ذغال های گداخته می گذارند. در روش دوم، گوسفند را ذبح و پس از خالی کردن محتویات شکمی با نخ نسوز می دوزند و درون تنور قرار می دهند. بعد از این کار، در تنور را با کاهگل می پوشانند و تا زمان پخت کامل صبر می نمایند.

دوغ پا

دوغ پا یک نوع خورشت بوده که برای جا انداختن و پختش به جای آب از دوغ استفاده می نمایند. همانطور که می دانید، شیوه طبخ غذاها تا حد زیادی به فرهنگ و سنت هر منطقه باز می شود. ریشه پخت دوغ پا نیز به رواج دامپروری در میان بلوچ ها مربوط است. ترکیبات اصلی این مورد از معروف ترین غذاهای سیستان و بلوچستان شامل گوشت گوساله، لپه، پیاز خرد شده، دوغ محلی، روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران می شود. این غذا را معمولا به همراه برنج کته سرو می نمایند.

ماهیگ پیچ

در بلوچستان و در فصل بارانی نوعی غذای متفاوت با ماهی و آرد درست می نمایند که بسیار جالب و لذیذ است. برای تهیه این غذا از آرد گندم خمیری را آماده نموده و آن را پهن و به دو قسمت تقسیم می نمایند. ماهی تازه را با برگ درخت خرما روی آتش کباب می نمایند. سپس، ماهی کبابی را لای خمیر می گذارند و آن را داخل تنور می پزند.

بت

مخلوطی است از برنج، ماش و سایر حبوبات به همراه روغن و ادویه و یکی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان بشمار می آید.

لندو

نوعی شیرینی مقوی که اکثرا در منطقه سیستان طبخ می شود. مخلوط گندم برشته یا کنجد را به همراه خرما ترکیب نموده و به عنوان صبحانه یا عصرانه مصرف می نمایند.

کراهی

کراهی یک غذای پاکستانی است که با ادویه های تند و تیز پاکستانی هم تهیه می شود. اما، در بلوچستان از مخلوط گوشت گوسفند یا مرغ به همراه چاشنی هایی نظیر ادویه بلوچی، تخم گشنیز، زنجبیل، فلفل قرمز، پیاز، کاری، سیر و سبزی تازه نظیر جعفری طبخ می شود و در رده غذاهای تند و محبوب استان هست.

لنجو

آن را ماهی آب پز هم می نامند. برای آماده سازی این مورد از معروف ترین غذاهای سیستان و بلوچستان، پیاز، ادویه و دوغ را با هم روی شعله می گذارند و پس از جوش آمدن مایع، ماهی را به آن اضافه می نمایند. پس از پخته شدن ماهی، آن را از مایع جدا نموده و آبگوشت ماهی آماده می شود.

دودپتی

نوعی چای شیری که مردم بلوچ اکثرا در هنگام صبحانه و بعد بدان شیر اضافه می نمایند. البته، در این نوع چای از چای خشک هم به میزان زیاد استفاده می شود.

شوده

شوده ترکیبی از خرما، کنجد، بادام و پونه بوده و در چابهار به عنوان غذاهای کانی دار مطرح است.

پرانی

این نان معمولا اختصاص به کسانی دارد که در نقطه معینی ساکن نیستند. طرز پخت آن بدین طریق است که ابتدا روی یک زمین شنی، آتش را روشن می نمایند و بعد از اینکه شن ها داغ شدند، اخگرها را کناری نهاده و خمیر را روی شن ها قرار داده و رویش را با شن های داغ می پوشانند. تقریبا بعد از نیم ساعت، خمیر را بیرون می آورند.

تباهگ

در منطقه مکران، مردم پودر انار و نمک را به گوشت اضافه و سپس آن را در زیر نور آفتاب و روی طنابی آویزان می کردند و برای اینکه گرد و خاک آن را آلوده نکند، پارچه های مخصوصی رویش می انداختند. این کار چند روزی زمان می برد، اما پس از آن گوشت را استفاده می کردند. این غذا به خصوص در ماه رمضان و هنگام سحر در میان بلوچ ها هواداران زیادی دارد. تباهگ معمولا با ترکیبی از برنج و گوشت خشک شده طبخ می شود که همین موضوع طعمی بی نظیر را به آن می دهد.

چلبک

نوعی نان محلی سیستانی خوشمزه است که هواداران زیادی دارد. آرد را در آب خمیر نموده و خمیر مایه و نمک اضافه می کنیم. نیم ساعت رویش را می پوشانیم و می گذاریم. بعد از نیم ساعت، خمیر را به صورت چانه کوچکتر از مشت دست چانه نموده و چانه ها رو یکی یکی پهن و با چنگال سوراخ می کنیم. پایان، در ماهیتابه پهن نموده و روی شعله ملایم قرار می دهیم تا پخته شود. بعد نان را برداشته، رویش شکر ریخته و بعد از این مرحله آماده خوردن است.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48363

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید