معرفی دیدنی های زرین شهر Zarinshahr

به گزارش بلاگ پو، شهر زرین شهر با مساحتی بالغ بر 70 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 65 هزار نفر به عنوان مرکز شهرستان صنعتی،کشاورزی لنجان و یکی از شهرهای مهم استان اصفهان، در 32 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و از آب و هوایی خشک با فصول نا منظم برخوردار است . شهر زرین شهر بعنوان منطقه ای صنعتی و کشاورزی علی رغم تنوع قومیتی دارای مردمانی مذهبی، غیور ، شریف ، زحمت کش و مهمان نواز است این شهر با پیشینه تاریخی بالا دارای نقاط تاریخی ، گردشگری و تفریحی می باشد که مسجد جامع و مسجد صباحی که مربوط به سده پنجم هجری است از جمله آنها می باشد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی زرین شهر بیشتر آشنا شوید.

معرفی دیدنی های زرین شهر Zarinshahr

بلیط هواپیما در طاهاگشت

پارک ساحلی زرین شهر

زاینده رود که از باغ ها و بیشه زارها گذر می کند، طبیعتی سرسبز و آب و هوایی خنک و دلپذیر را در منطقه ایجاد نموده است. پارک ساحلی زرین شهر نیز از این لطافت و زیبایی بهره مند است. این پارک بزرگ در حاشیه شمالی این رود، در منطقه جنوبی شهر احداث شده است که طول آن حدودا دو هزار متر و مساحت آن دویست هزار متر مربع می باشد.از جذابیت های این پارک دریاچه ای مصنوعی به وسعت سی هزار متر مربع است که برای پرورش ماهی و قایقرانی استفاده می شود. جهت پیاده روی و درختان سرسبز و زیبا در حاشیه دریاچه به جذابیت های این پارک افزوده است. از قایق های این دریاچه می توانید برای تفریح و قایق سواری بهره ببرید و لحظاتی متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنید.

مسجد جامع زرین شهر

مسجد جامع زرین شهر یکی از قدیمی ترین بناهای مذهبی شهرستان لنجان به شمار می آید که به شکل زیبا و با استفاده از فنون معماری اسلامی در حدود 200 سال قبل توسط مرحوم حاج رحیم خان ساخته شده است.این مسجد دارای یک شبستان جنوبی با 40 ستون است که از خشت وگل ساخته شده و سقف آن بصورت مقعر و متصل به ستون ها می باشد که به دلیل مورد استفاده قرار دریافت در فصل سرما پایین تر از سطح زمین این بنا ساخته شده است.مسجد جامع زرین شهر دارای 5 درب ورودی و خروجی است که درب اصلی آن دارای دو سکو می باشد که سردرب آن با آجر و کاشی کار شده و زنجیری بالای درب اصلی مسجد به نشانه سنبل زنجیر تراز و عدالت نصب بوده یعنی هرخطاکاری به مسجد پناه می آورد مدتی در مصونیت قرار داشته تا خود از مسجد خارج شود و به نقل از گذشتگان، مردم محل جهت حل و برطرف اختلافات بین خود در محضر عالم وقت به این مکان می آمده اند.

حمام ساحل

حمام حاج رضاقلی سلیمیان ریزی معروف به حمام ساحل زرین شهر با مساحتی در حدود 400 متر مربع دارای دو بخشی قدیمی و تقریبا نوساز است که در سال 1313 هجری قمری توسط حاج رضاقلی سلیمیان ریزی وقف شده است.قدمت این حمام به دوره قاجاریه باز می شود و بخش قدیمی این حمام شامل سربینه، گرم خانه و خزینه بوده که سقف این حمام با استفاده از گنبدهایی پوشیده شده و بخش هایی از آن نیز بر روی ستون هایی قرار گرفته است.

مسجد صباحی

در جنوب شرقی زرین شهر و درمحلی که بنا به باور عمومی زیستگاه اولیه مردم این شهر بوده است مسجدی قراردارد که با توجه به شواهد موجود توسط اسماعیلیان در دوران اقتدار آنان در این منطقه (قرن پنجم هجری) برای بزرگداشت حسن صباح و تکریم از وی احداث شده و از همین رو مسجد صباح نام گرفت که درمرور زمان بر اثر کثرت استعمال وتاثیرپذیری از لهجه ها مسجد صباحی خوانده شد. بنای اولیه این مسجد از خشت های بزرگ و ضخیم مشابه خشت های بکاررفته درساختمان آتشگاه اصفهان متعلق به دوران ساسانی بنا شده است و از همین رو بسیاری از باستان شناسان قدمت بنای مذکور را به دوران پیش ازاسلام مربوط دانسته و ماهیت اولیه آن را آتشکده ای مربوط به عصر حاکمیت ساسانیان می دانند و با تکیه بر سنت رایج دوران اولیه اسلامی در تبدیل آتشکده ها به مساجد و زیارتگاههای اسلامی براین اعتقاد پای میفشارند . بنای قدیمی مسجد هشت ضلعی و ضخامت دیوارهای آن حدود 2متر و سقف آن گنبدی با ارتفاع متوسط بوده و راهروهایی در شمال و جنوب و یک راه ورودی به پشت بام داشت ولی اینک تنها دارای یک گنبد ودو مناره و یک صحن کوچک است .

مسجد رحیم خان

این مسجد از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که در آثار ملی ثبت شده است. قدمت این مسجد به زمان قاجاری باز می شود و به دست مرحوم محمد رحیم خان ریزی با یک شبستان و تعدادی طاق در محوطه حیاط ساخته شده است. این مسجد در حیاط خود سنگ آب ارزشمندی دارد که هر ساله مورد بازدید عموم قرار می گیرد، و همچنین اتاق های موجود در این محل مکان دفن کدخدایان و علما و خوانین می باشد.

کبوتر خانه باغ برجی

این محل در دوران صفویه به صورت استوانه ای ساخته شد، که به دلیل نمای زیبا و تاریخی به ثبت ملی رسیده بود اما امروزه به دلیل بی توجهی مسئولین قسمتی از آن به دست مالکین زمین های اطراف ویران شده و تا کنون هیچ عملی جهت بازسازی دوباره آن صورت نگرفته است.

برنج لنجان

از جمله محصولات مهم این منطقه برنج لنجان است که از لحاظ کشاورزی نیز یکی از مناطق مهم فراوری برنج در سطح استان اصفهان محسوب می شود چرا که قسمت عمده اراضی این شهر در هم جواری با زاینده رود بوده و به کشت برنج اختصاص دارد.سابقه کاشت برنج در این شهر به دو هزار سال گذشته و دوره ساسانیان باز می شود و در طومار شیخ بهایی نیز که نزدیک به 500 سال پیش نوشته شده است، حق آب لنجانات بیشتر به برنج کاری در این منطقه اختصاص یافته که این نشان از وجود برنج کاری در این منطقه از گذشته های دور است و برنج لنجان نیز منشأ بومی داشته و در بیشتر مناطق کشاورزی و شالی کاری به زبان محلی تولِکی معروف بوده و هنوز به صورت سنتی و با دست انجام می شود.برنج لنجان شامل گونه های ناب مانند سرخه و نوگورانی است و تنها برنج اصیل لنجانی است که دارای طعم و مزه منحصربه فرد بوده که با عطر و طعم خاص خود هواداران بسیار زیادی را جذب نموده و علاوه بر استان اصفهان آوازه این برنج به شهرهای دیگر ایران نیز رسیده و به عنوان سوغات خواستار بی شماری دارد.

مقالات محبوب گردشگریجاهای دیدنی استانبول جاهای دیدنی اصفهان جاهای دیدنی مشهد جاهای دیدنی تبریز جاهای دیدنی کاشان

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20100

به "معرفی دیدنی های زرین شهر Zarinshahr" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی های زرین شهر Zarinshahr"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید