نوشیدنی های مفید و مضر برای دیابت

به گزارش بلاگ پو، یکی از بخش های مهم سبک زندگی، رژیم غذایی است و نوشیدنی های مفید برای دیابت هم در این بخش قرار می گیرند. در این مقاله با 5 نوشیدنی و دمنوش مفید برای دیابت آشنا خواهید شد.

نوشیدنی های مفید و مضر برای دیابت

این دمنوش ها می توانند قند خون را کنترل نمایند، حساسیت به انسولین را تقویت نموده و التهاب ناشی از دیابت را کاهش دهند.

1. چای دارچین

بسیاری از افرادی که دچار دیابت هستند برای کاهش قند خون از مکمل های حاوی دارچین استفاده می نمایند؛ اما تحقیقات نشان داده نوشیدن یک فنجان دمنوش دارچین می تواند تاثیری معادل مصرف مکمل های دارچین را داشته باشد.

· در تحقیقی که روی 30 نفر بزرگسال با سطح قند خون طبیعی انجام شد، تعیین شد نوشیدن 100 میلی گرم دمنوش دارچین قبل از مصرف محلول شکر منجر به کاهش سطح قند خون شده است.

· تحقیق تازه دیگری نشان داده است مصرف یک مکمل شش گرمی دارچین به مدت 40 روز می تواند سطح گلوکز قبل از غذا را در خون کاهش دهد.

· چندین روش وجود دارد که دارچین به وسیله آن ها به کاهش سطح قند خون یاری می نماید؛ یکی از این روش های پایین آوردن سرعت پخش شدن قند در جریان خون است. دیگری بالا بردن اندازه حساسیت به انسولین است.

· در سال 2013 پژوهش ها نشان دادند اگر چه دارچین می تواند به طرز محسوسی برای قند ناشتا مفید واقع گردد؛ اما به نظر نمی رسد برای کنترل میانگین قند خون یا HbA 1 C موثر باشد. به همین علت ضروری است تحقیقات بیشتری انجام گردد تا نتایج مطمئنی به دست آید.

2. چای زردچوبه

زردچوبه یکی از پر خاصیت ترین ادویه هایی است که خوشبختانه در ایران هم به وفور پیدا می گردد. این ادویه بیشتر به علت خواص آنتی اکسیدانی فراوان و قدرت کاهش التهاب ها مورد توجه است.

ماده کرکیومین Curcumin به عنوان ماده موثر موجود در زردچوبه هم به عنوان یکی از مواد کاهش دهنده قند خون شناخته شده است.

· تحقیقات نشان میدهند کرکیومین می تواند به وسیله بهبود حساسیت نسبت به انسولین منجر به تقویت سطح قند خون سالم گردد.

· تحقیق تازهی که در سال 2020 روی انسان و حیوان انجام شد، نشان داد دریافت کرکیومین به طرز واضحی روی کاهش قند و چربی خون اثر گذار است.

· تحقیقات دیگری هم مدعی شده اند کرکیومین موجود در زردچوبه منجر به کاهش تخریب سلولی، تفویت عملکرد کلیه و کاهش التهابات می گردد.

· دمنوش زردچوبه را می توانید با استفاده از زردچوبه درست کنید یا سراغ انواع آماده آن در بازار بروید. جالب است بدانید ماده پایپرین Piperine که یکی از ترکیبات اصلی فلفل سیاه است، باعث بهبود عملکرد کرکیومین می گردد؛ بنابراین می توانید کمی فلفل سیاه را به دمنوش زردچوبه اضافه کنید تا از خواص بیشتر آن بهره مند شوید.

3. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه در کشور ما بیشتر از آنکه به شکل دمنوش مورد استفاده قرار گیرد به عنوان یکی از برترین انواع عرقیات مفید گیاهی و سنتی استفاده می گردد و بیشتر هم به علت خواص آرامش بخش و قیمت مناسبش هم رده گلاب در نظر گرفته می گردد؛ اما خوب است بدانید در سایر کشور های جهان این گیاه به صورت دمنوش به فروش می رسد و برای خواص کنترل قند خون هم شناخته می گردد.

· محققان می گویند استفاده از بادرنجبویه باعث تحریک جذب گلوکز می گردد و سنتز گلوکز در بدن را مهار می نماید. همین مسئله هم منجر به کاهش سطح قند خون خواهد شد.

· تحقیقی که بر روی 62 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، نشان داد مصرف 700 میلی گرم عصاره بادرنجبویه به شکل کپسول آن به مدت 12 هفته به طور تعیینی باعث کاهش قند ناشتا می گردد. HbA 1 c، فشار خون، تری گلیسرید و نشانگر های التهاب هم در این افراد کاهش پیدا نموده بود.

· اگر چه این نتایج امیدوار نماینده به نظر می رسند، هنوز به انجام تحقیقات بیشتری احتیاج است.

4. چای بابونه

یکی از پرفروش ترین انواع دمنوش گیاهی در کنار دمنوش های به، دمنوش نعناع، گل گاو زبان، رازیانه و بِه، دمنوش گیاهی بابونه است که سال هاست برند های معتبر دمنوش گیاهی مثل سحر و نیوشا روی خواص آن تاکید زیادی دارند. چای بابونه منفعت های زیادی برای سلامت افراد دارد و از جمله این منافع باید به تنظیم قند خون اشاره نمود.

· تحقیقی که روی 64 فرد مبتلا به دیابت انجام شد، نشان داد کسانی که به مدت هشت هفته هر روز بعد از صرف هر سه وعده غذایی 150 میلی گرم دمنوش بابونه که از سه گرم بابونه تهیه شده بود را نوشیده بودند، به طور تعیینی دچار کاهش سطح انسولین و HbA 1 c شدند.

· دمنوش بابونه نه تنها باعث بهبود کنترل قند خون می گردد؛ بلکه از بدن در برابر استرس اکسیداتیو مراقبت می نماید. استرس اکسیداتیو می تواند منجر به بروز مسائل ناشی از دیابت گردد.

· همین تحقیقات یادآور می شوند کسانی که دمنوش بابونه نوشیده بودند، به طور واضحی با افزایش سطح آنتی اکسیدان رو به رو شدند که نکته بسیار مثبتی است. یکی از این آنتی اکسیدان ها به طور خاص به مبارزه با استرس اکسیداتیو یاری می نماید.

5. چای سبز

همانطور که در این مطلب می خوانید مزایای چای سبز برای سلامت بی شمار است؛ در میان این مزایا چای سبز برای دیابت هم به صورت مفید عمل می نماید. برای مثال چای سبز باعث کاهش تخریب سلولی، التهابات و بهبود کنترل قند خون می گردد.

· برخی از ترکیبات موجود در چای سبز شامل ماده ای به نام EGCG است که به عنوان تحریک نماینده جذب گلوکز می گردد و به همین علت سطح قند خون را کاهش خواهد داد.

· مروری بر 17 مطالعه اجرا شده بر 1133 نفر فرد سالم و مبتلا به دیابت نشان داده است مصرف چای سبز اثرات واضحی بر کاهش قند خون ناشتا خواهد داشت.

نوشیدنی های خطرناک برای افراد مبتلا به دیابت

· به خاطر داشته باشید برخی انواع دمنوش گیاهی با دارو های دیابت تداخل دارویی ایجاد می نمایند. برای مثال دمنوش های روبیوس، شنبلیله، گلابی خاردار Prickly Pear و نوعی دمنوش به نام Gymnema Sylvestre با دارو های رایج دیابت مثل متفورمین و گلیبورید (گلی بن کلامید) تداخل ایجاد خواهند کرد.

· سعی کنید خودتان را به طعم بدون شکر دمنوش های مفید برای دیابت عادت دهید. استفاده از نوشیدنی های شیرین شده تاثیرات مثبت دمنوش ها را از بین خواهد برد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 59751

به "نوشیدنی های مفید و مضر برای دیابت" امتیاز دهید

1 کاربر به "نوشیدنی های مفید و مضر برای دیابت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی های مفید و مضر برای دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید