کری در آسیای جنوب شرقی در پی کاهش تنش ها در دریای چین جنوبی

به گزارش بلاگ پو، وزیر امور خارجه آمریکا که به میانمار سفر نموده به دنبال کاهش تنش ها میان چین و کشورهای همسایه اش بر سر دریای چین جنوبی است.

کری در آسیای جنوب شرقی در پی کاهش تنش ها در دریای چین جنوبی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بحبوحه نگرانی ها نسبت به اقدامات تحریک آمیز اخیر از سوی چین و دیگر کشورها درخصوص مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، با مقامات ارشد کشورهای جنوب شرق آسیا در یک نشست امنیتی منطقه ای مذاکره نموده و رسیدگی به ادعاهای مناقشه آمیز در راس برنامه این نشست قرار داشت.

کری ابتدای با فام بین مین، وزیر امور خارجه ویتنام دیدار کرد که کشورش چندین مناقشه دریایی با چین داشته است که از بین آن ها می توان به استقرار یک سکوی حفاری نفتی از سوی چین در نزدیکی جزایر پاراسل اشاره نمود که پکن و هانوی هر دو مدعی مالکیت این جزیره هستند.

واشنگتن نگران است، با وجود آنکه چین این سکوی حفاری را از منطقه خارج نموده اما هنوز روابط پکن و هانوی خدشه دار است و سوال های بسیاری برای همسایگان چین درباره استراتژی بلند مدت این کشور مطرح شده است.

مقامات آمریکایی گفتند، کری از چین و دیگر کشورها خواسته تا برای کاهش اختلافات و تنش ها به طور داوطلبانه اقداماتی را انجام داده و به اقدامات خود برای تنظیم قوانینی برای انجام فعالیت ها در اطراف این مناطق مورد مناقشه ادامه دهند. آمریکا و دیگر کشورها نگرانند که افزایش تنش ها مانع مبادلات بین المللی و منجر به درگیری گردد.

آمریکا خواهان توقف اقداماتی که وضعیت موجود را تغییر می دهد همچون تصرف جزایر اشغال نشده و احیای زمین شده است.

یکی از مقامات آمریکا گفت: واشنگتن در این مناقشات بی طرف است و کری به دنبال رویارویی با چین نیست و این مساله نیز جنگ قدرت ها نمی باشد.

چین می گوید، بر بخش اعظم دریای چین جنوبی حق تاریخی دارد و میانجی گری آمریکا را به عنوان تلاشی برای گسترش قدرت رو به افزایش خود می داند.

دیگر مدعیان دریای چین جنوبی فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی هستند، آمریکا از تمامی این کشورها از جمله ویتنام می خواهد تا اقدامات بیشتری برای تعیین تر کردن ادعاهای خود طبق قانون بین الملل انجام دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13093

به "کری در آسیای جنوب شرقی در پی کاهش تنش ها در دریای چین جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کری در آسیای جنوب شرقی در پی کاهش تنش ها در دریای چین جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید