کشت برنج در 18 استان کشور

به گزارش بلاگ پو، برنج بعد از گندم، دومین غله پرمصرف کشور است. ایرانیان تا پیش از دهه 70 برای هر وعده غذایی بیشتر، از نان استفاده می کردند، اما بعد از این دهه، برنج کم کم جای نان را گرفت، به طوری که اکنون اغلب ایرانی ها روزی یک وعده برنج مصرف می نمایند.

کشت برنج در 18 استان کشور

خبرنگاران- مریم ورشوئی: همین موضوع در این3 دهه موجب شد تا میزان مصرف برنج در ایران بالا برود و فراوری داخلی جوابگوی احتیاجهای کشور نگردد.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت، خانوارهای ایرانی سالانه 3 میلیون و 360 هزار تن برنج مصرف می نمایند در حالی که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، میزان برنج مصرفی کشور در یک سال، 2میلیون و 880 هزار تن برآورد شده است، بنابراین کمبود برنج مورد احتیاج مصرف کشور به وسیله واردات تامین و در بازار عرضه می گردد. براساس آمار به دست آمده از گمرک ایران، در سال 97 بیش از یک میلیون و 600 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 622 میلیون دلار از کشورهای تایلند، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، ترکیه و سنگاپور به کشور وارد شده است. براساس این آمار در فروردین ماه سال 98 نیز 194 هزار و 747 تن برنج به ارزش 195 میلیون و 585 هزار دلار از کشورهای تایلند، پاکستان، هند و امارات به کشور وارد شده است. (اقتصاد میهن)

مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب بیشترین میزان فراوری این محصول در کشور را به خود اختصاص داده اند. اگرچه کشت برنج به نمادی از استان های شمالی به ویژه گیلان، مازندران و گلستان تبدیل شده است، اما این محصول در 15 استان دیگر نیز کشت می گردد. در این میان میزان کشت برنج در استان های خوزستان، اصفهان و فارس که به قطب جنوبی کشت برنج شهرت دارند، نسبت به این 14 استان بیشتر است و رقم های عنبر بو در خوزستان، لنجان در اصفهان و چمپای قصردشتی در فارس مقبولیت بیشتری دارد.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین چهارمحال و بختیاری نیز از استان هایی هستند که برنج در آنجا کشت می گردد و رقم های چمپا و کوهرنگ مورد توجه کشاورزان این مناطق است. در استان ایلام هم رقم های گرده، چمپا و عنبر بو کشت می گردد.

قزوین هم از استان هایی است که شالیکاری در الموت شرقی آن رایج است و کشاورزان این منطقه به کشت رقم هایی همچون هاشمی و علی کاظمی می پردازند.

در زنجان هم برنج می کارند. گفته می گردد رقم طارم برگرفته از نام همین منطقه است، اما نکته جالب توجه اینجاست که برنجکاران طارمی و شهرستان ماهنشان زنجان به کشت رقم هاشمی و علی کاظمی رغبت دارند.

شاید باور این که در سیستان و بلوچستان هم برنج می کارند برای خیلی ها سخت باشد، اما نکته قابل توجه این است که در نیکشهر و سرباز هم کشت رقم پر محصول رواج دارد.

در بعضی نقاط کرمانشاه و کردستان هم برنج کشت می گردد. گیلانغرب در کرمانشاه بیشترین برنج را فراوری می نماید. رقم گرده و شمشیری پرطرفدارترین برنج این نواحی است.

در اردبیل و آذربایجان شرقی هم رقم صدری کشت می گردد. استان های خراسان شمالی و جنوبی هم از فراورینمایندگان محدود این محصول هستند که در این میان برنج روستای ازمیغان طبس از شهرت وی ژه ای برخوردار است.

باید دید ایران در فراوری این محصول چه جایگاهی در سطح جهانی دارد. براساس آمار سازمان جهانی فائو در سال 2016، فراوری جهانی برنج برابر 741 میلیون تن بوده است. 50 درصد از این محصول در چین و هند فراوری می گردد و پس از این این 2 کشور، اندونزی، بنگلادش و ویتنام در رتبه های بعدی فراوری قرار دارند؛ این در حالی است که در سال زراعی سال جاری فراوری 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور پیش بینی شده است. احتیاج به واردات سالانه برنج در کشور هم 800 تا یک میلیون تن است.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17279

به "کشت برنج در 18 استان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت برنج در 18 استان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید