کیی پلا، خوراک مازندارنی

به گزارش بلاگ پو، در عصر اینستاگرام و ارتباط مستقیم روزانه کاربران اینترنتی با گوشه گوشه جهان شاهد آن هستیم که بسیاری از عادات و رسوم بومی به دست فراموشی سپرده می گردد و جای خود را به عادات و رسوم آن غربی می دهد. نمونه اش همین جشن هالووین که پیش از این شاید تنها راه شناختش به وسیله تماشای فیلم های آمریکایی بود، حالا همین جا در شهرهای خودمان برگزار می گردد. تصاویر این جشن ها به کرات در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می گردد. اما صاحبان این تصاویر شاید تا به حال نام کیی پلا را نشنیده باشند. در ادامه با مجله خبرنگاران همراه باشید.

کیی پلا، خوراک مازندارنی

سمبل جشن هالووین میوه ای است که در زبان انگلیسی به آن می گویند Pumpkin و در ایران با نام های کدو حلوایی و کدو تنبل شناخته می گردد. ایرانی ها معمولا این کدو حلوایی را آب پز می نمایند و با دارچین و شکر می خورند. این روزها هم عده ای به تبعیت از آمریکایی ها به وقت جشن هالووین، کدو تنبل را به شکل های مختلفی تزئین و به اسم دکور از آن استفاده می نمایند. اما کدو حلوایی برای مازندرانی ها همواره می تواند بخشی از دکور آشپزخانه باشد.

بیشتر خانواده های مازندرانی، به خصوص قدیمی تر ها، در گوشه آشپزخانه شان یک یا چند کدو حلوایی نگه می دارند، البته نه فقط به اسم دکور. اصل ماجرا این است که مازندرانی ها یکی از اصیل ترین خوراک هایشان را با کدو حلوایی درست می نمایند، کَیی پِلا. کیی در زبان مازندرانی به معنای کدو حلوایی است و پلا هم یعنی پلو.

کیی پلا در مازندران خوراک معروفی است، یک جور سمبل متفاوت برای ساکنین این منطقه. قدیمی ترها شاید در طول هفته دست کم یک بار این خوراک را سر سفره می گذاشتند. اما این روزها احتمالا سالی یک بار و یا شاید چند سال یک بار، آن هم به خواسته یا هوس مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و در بعضی موارد مادرها و پدهار، بوی کیی پلا در آشپزخانه ها می پیچد. خلاصه اینکه کیی پلا کم کم دارد به دسته خوراک های منقرض شده محلی می پیوندد. دستور پختش را برای تان می گوییم، شاید علاقه مند شوید و جلوی این انقراض را بگیرید.

مواد لازم برای کیی پلا

کیی یا کدو حلوایی میانه، خرد شده، یک عدد

پیاز خرد شده، سه عدد

برنج، دو پیمانه

تخم مرغ، دو عدد

شکر و دارچین، به اندازه دلخواه

نمک، فلفل، زردچوبه، به اندازه کافی

روغن و کره، به اندازه کافی

طرز تهیه کیی پلا

درست کردن کیی پلا از آنچه فکر می کنید، به مراتب آسان تر است. مازندرانی های قدیمی می گویند هر چه پیازش بیشتر باشد، خوشمزه تر است. راست می گویند. اگر تحمل خردکردن پیاز را دارید، سه پیاز خوشمزه تازه را خرد کنید و بگذارید خوب سرخ گردد. کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و منتظر شوید تا طلایی گردد.

در فاصله طلایی شدن پیازها، کدو را پوست بگیرید و به صورت مربعی خرد کنید. بعد آن ها را به پیازهای طلایی اضافه کنید و بگذارید با شعله ملایم، خوب سرخ گردد. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به این ترکیب اضافه کنید. افزودن شکر به میل خودتان است. چون کدو حلوایی میوه شیرینی است و شاید این اندازه شیرینی به همراه شیرینی شکر به مذاق شما خوش نیاید. اما مازندرانی ها در این مرحله کمی شکر به مخلوط کدو و پیاز اضافه می نمایند. این مخلوط زمانی آماده است که تکه های کدو خوب نرم و نارنجی شده باشد.

در این مرحله برنجی را که آب کش نموده اید با مخلوط کدو و پیاز مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد. بیست تا بیست و پنج دقیقه برای آماده شدن این برنج کافی است. در این فاصله تخم مرغ را با کره نیمرو کنید و خوراک تان که آماده شد، کنار برنج روی هر بشقاب بگذارید. ماست می تواند چاشنی مناسبی برای این خوراک باشد. نوش جان تان.

برای خریدبلیت پرواز داخلی هواپیما به صفحه اصلی وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52589

به "کیی پلا، خوراک مازندارنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیی پلا، خوراک مازندارنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید