گزارش ویدئویی از اسلام آباد، چرایی تردید پاکستان برای توسعه روابط با دولت بایدن

به گزارش بلاگ پو، باوجود انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا اما سیاستمداران پاکستان تا به امروز تمایلی به توسعه روابط با اجاره نشین های کاخ سفید نشان نداده اند و دولت اسلام آباد بیشتر به همگرایی منطقه ای روی آورده است.

گزارش ویدئویی از اسلام آباد، چرایی تردید پاکستان برای توسعه روابط با دولت بایدن

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از سوگند جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور در کاخ سفید بعضی اقدامات اولیه وی از جمله انتخاب کاملا دیوی هریس هندی تبار به سمت معاونش و همچنین نگاه جدید آمریکا به اوضاع افغانستان و امکان آنالیز مجدد نحوه تعامل با گروه طالبان نگرانی هایی را در محافل سیاسی و حکومتی پاکستان بوجود آورده است.

دولتمردان در پاکستان با توجه جدی به تجربه تلخ سیاسی گذشته در تعاملات با سردمداران آمریکا، تمایلی به توسعه روابط با اجاره نشین های جدید کاخ سفید از خود نشان نداده اند و اهداف خود را در گسترش روابط با کشورهای همسایه و همگرایی منطقه ای در جهت منافع مشترک دنبال می نمایند.

مقامات پاکستان خاطر خوبی از آمریکایی ها ندارند. روابط دو کشور در دهه های گذشته در فضای بی اعتمادی و پرتنش سپری شده است . مردم پاکستان نیز معتقدند آمریکا همواره در راستای منافع خود در منطقه بویژه در افغانستان پس از تجاوز نظامی شوروی در سال 1979 به این کشور و همچنین حمله پرابهام یازده سپتامبر 2001 میلادی، دست دوستی بسوی پاکستان دراز کرد اما پس از این که آنها به هدف خود رسیدند یا در باتلاق خود گرفتار شدند و دولت اسلام آباد را با کوله باری از مسائل و پیامدهای خطرناک تنها رها کردند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

آمنه مسعود جنجوعه رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر پاکستان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اسلام آباد، معتقد است: در گذشته دخالت های آمریکا در امور داخلی پاکستان به بحران های سیاسی در این کشور منجر شد، سران آمریکایی همواره از دیکتاتورها در پاکستان حمایت کردند آنها همواره شعار دمکراسی را سر می دهند اما حقیقتا با توطئه هایی زمینه ظهور دیکتاتورها را فراهم می نمایند و این کار را انجام داده اند. آنها با بهترین استفاده از ژنرال ضیاء الحق و ژنرال پرویز مشرف که با کودتای نظامی و نقض قانون اساسی قدرت را در این کشور بدست دریافتد حمایت کردند، اهداف خود را در منطقه دنبال کردند. برای آمریکایی ها حقوق بشر در دنیا ارزشی ندارد زیرا که حقوق بشر در داخل خود آمریکا نیز به شدت نقض می گردد. آمریکا تنها به دنبال عملی کردن سناریوهای بلند پروازانه خود در دنیا هستند.

هند دشمن سنتی پاکستان است و انتخاب کاملا دِوی هریس هندی تبار به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا نگرانی ها در محافل سیاسی و مردمی پاکستان را در پی داشته است. بسیاری از مردم و سیاستمداران در پاکستان برای رقابت های دوکشور در سطوح بین المللی این انتخاب را چالشی برای اسلام آباد می دانند.

محمد عبدالله گل رئیس حزب سیاسی جنبش جوانان پاکستان نیز به خبرنگاران می گوید: 19 نفر هندی تبار آمریکایی در دولت جو بایدن به پست های مهم سیاسی مالی و دفاعی رسیده اند این موضوع پاکستان را نگران نموده است. چین رقیبی جدی برای آمریکا در دنیا و منطقه تصور می گردد یقینا دولت پاکستان به دلیل اهداف منطقه ای روابط عمیقی با چین و روسیه دارد. این می تواند روابط بین اسلام آباد و واشنگتن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

پاکستان در حال تکمیل دالان مالی چین - پاکستان موسوم به سی پک با سرمایه گذاری 60 میلیارد دلاری چین است ، طرحی که می تواند زندگی مردم این کشور را تغییر دهد. اما مقامات آمریکا مخالف این طرح هستند. این طرح علاوه بر فرصت های شغلی برای مردم پاکستان باعث تقویت و استحکام زیرساخت های کهنه این کشور نیز می گردد.

آمنه مسعود جنجوعه در بیان مخالفت های آمریکا از طرح سی پک می گوید: اتوبان ها و زیرساخت های پاکستان در چارچوپ سی پک در حال تکمیل است. اقتصاد پاکستان تا ده سال دیگر به شکوفایی خواهد رسید. آمریکا تا کنون در پاکستان سرمایه گذاری مالی و صنعتی انجام نداده است و به دلیل ترسی که از چین دارد مخالف هر نوع سرمایه گذاری چینی ها در خاک پاکستان است زیرا آن را عامل نفوذ چین در منطقه می داند. پاکستان از این سرمایه گذاری استقبال نموده است زیرا این سرمایه گذاری بر زندگی مالی مردم تاثیر خوبی خواهد گذاشت ایران نیز ضمن حمایت از سی پک خواستار پیوستن به این طرح مالی است.

نگاهی گذرا به تاریخ روابط بین واشنگتن و اسلام آباد ثابت نموده است که تحولات افغانستان دلیل اصلی تمایل آمریکا برای گسترش روابط با پاکستان بوده است. اقدام شتابزده ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در طرح دوستی و آشتی با طالبان که با نادیده دریافت اراده دولت مرکزی و مردم افغانستان صورت گرفت و حالا اعلام موضع تازه از سوی بایدن در قبال طالبان بار دیگر می تواند روابط دو کشور پاکستان و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواستار خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان است و آن را عاملی مهم در احیاء ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه می داند.

عبدالله گل سیاستمدار پاکستانی با بیان اهداف بلند مدت آمریکا در منطقه از جمله در پاکستان معتقد است: متاسفانه بعضی از کشورهای عربی با یاری آمریکا می خواهند مرزهای مشترک پاکستان و ایران را بی ثبات نمایند. آمریکایی ها نیز در طرحی بلند مدت به دنبال تجزیه پاکستان هستند. آنها به صورت مخفیانه از شورشیان بلوچ در پاکستان و ایران حمایت می نمایند.

پیش از این، دولت ترامپ بسیاری از توافقنامه ها و معاهدات متعلق به یاری های مالی و فروش جنگ افزارهای نظامی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد و یا از آن خارج شد. دلیل آن عدم همکاری پاکستان در جنگ با تروریسم اعلام شد جنگی که نتوانست امنیت و ثبات را برای افغانستان به ارمغان بیاورد و در آخر خود آمریکایی ها برای خروج از باتلاق افغانستان مجبور شدند با طالبان وارد مذاکره شوند.

شرکت پاکستان در جنگ به اصطلاح تروریسم از سوی آمریکا پیامدهایی جز افزایش فزاینده موج تروریسم و حملات انتحاری در این کشور تا سال 2015 میلادی نداشت. اکنون با گذشت 20 سال از حادثه 11 سپتامبر و حضور نظامی آمریکا در خاک افغانستان هنوز هم حملات انفجاری و تروریستی در گوشه و کنار پاکستان هر ماه صدها کشته و زخمی بر جا می گذارد. اخیرا 10 تن از شیعیان هزاره در ایالت بلوچستان بدست تروریست های داعش سلاخی شدند.

.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42466

به "گزارش ویدئویی از اسلام آباد، چرایی تردید پاکستان برای توسعه روابط با دولت بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ویدئویی از اسلام آباد، چرایی تردید پاکستان برای توسعه روابط با دولت بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید