گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک تر می گردد

به گزارش بلاگ پو، فرشته رضایی - رشت-خبرنگار: 6 سال از کلنگ زنی جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای می گذرد؛ پروژه ای به طول 250 کیلومتر که سال 1392 به عنوان نخستین راه ارتباطی به شرق گیلان در منطقه الموت قزوین با 17 هزار میلیارد ریال اعتبار شروع شد، اما هنوز به سرعت لازم در اجرا نرسیده تا بخشی از ترافیک جاده های شمال غربی کشور به سمت مرکز را کم کند.

گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک تر می گردد

در حال حاضر فقط یک راستا ارتباطی بین قزوین و گیلان وجود دارد که در زمان تعطیلات، تردد خودروها در آن بسیار زیاد می گردد. سال گذشته 100 کیلومتر از این جاده کم شد و طول آن به 145 کیلومتر رسید. طبق آمار 75 کیلومتر از این راستا که از قزوین شروع می گردد در این استان و بقیه در حوزه گیلان قرار گرفته است. پروژه بعد از منطقه الموت با ساخت چندین تونل بزرگ و پل های متعدد وارد گیلان می گردد و با عبور از کنارگذر به کلاچای می رسد. یکی از مهم ترین دلایل کندی روند اجرای این پروژه، مسائل زیست محیطی بود. مدتی پیش اسدالله عباسی نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی اعلام نموده بود که نحوه اجرای پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای به هیچ عنوان مطلوب نیست و از مسئولان گیلان به ویژه اداره کل راه و شهرسازی خواست تا برای تسریع در روند اجرای آن، تصمیمی عاجل اتخاذ نمایند.

  • مهلت 2 ماهه دولت

اکنون با توجه به احتیاج کشور و به ویژه گیلان که از فقر راه های ارتباطی رنج می برد، این بار از سوی دولت تصمیم گرفته شد تا ساخت این جاده با سرعت بیشتری دنبال و معضلات زیست محیطی آن هم حل گردد. در همین رابطه هفته گذشته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور 2 ماه فرصت داد تا اصلاحات جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای را انجام داده و طرح را با پیوست زیست محیطی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کند. محمدباقر نوبخت در نشست هفته گذشته خود با مسئولان استان قزوین برای آنالیز مسائل جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای گفت: در حال حاضر احداث این جاده مانعی ندارد، ولی برای تکمیل آن احتیاجمند ارائه پیوست زیست محیطی و اعطای مجوز یکپارچه هستیم.

وی با بیان این که موافقت اصولی با این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با کلیات طرح این جاده موافق بوده و معتقد است اصلاحات محیط زیستی باید یکپارچه باشد. ضمانت اجرایی این اقدامات نیز سابقه فعالیت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور است. به اعتقاد ما تکمیل کیلومتر 5 تا 9 این جاده با مسئله ای روبرو نخواهد شد. به گفته نوبخت، قطعاتی از این راستا در دست ساخت، هم در محدوده قزوین و هم گیلان با مسائل زیست محیطی روبرو شده است. از آنجا که برای دولت، حفظ محیط زیست به موازات توسعه زیرساخت ها اهمیت دارد، این موضوع مورد آنالیز قرار می گیرد تا ضمن برطرف این موارد به اجرای این پروژه سرعت داده گردد. نشست بعدی آنالیز وضعیت احداث این جاده قرار است 3 مهر برگزار گردد تا روند پیشرفت پروژه مورد آنالیز قرار بگیرد.

  • رونق اشتغال با ساخت جاده قزوین-رحیم آباد

رودسر، کلاچای، اشکورات و منطقه شرق گیلان به طور کلی از مناطق پررونق در زمینه فراوری محصولات کشاورزی هستند. از محصولات باغی و زراعی گرفته تا گیاهان دارویی و محصولی مانند چای و فندق در این منطقه فراوری می شوند. همه این محصولات بازار همیشگی و مشتریان ثابتی دارند که وجود بعضی امکانات زیرساختی همچون جاده که مهم ترین زیرساخت است، موجب رونق اشتغال و اقتصاد منطقه و گیلان خواهد شد. معاون عمرانی فرماندار رودسر در گفت وگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بازسازی این جاده در محدوده گیلان و پیامدهای مثبت و منفی اجرای آن گفت: 6 کیلومتر از این جاده از رحیم آباد تا طول لات تعریض و اجرا شده است. همچنین بعد از طول لات تا اشکور، جاده جایگزین پلرود به طول 7 کیلومتر باید ایجاد گردد که ساخت آن از تعهدات آب منطقه ای است. تاکنون 2 کیلومتر از این 7 کیلومتر از سوی آب منطقه ای اجرا شده است.

رحمان کاظمی اضافه نمود: این جاده در گذشته 250 کیلومتر طول داشت که بعد از حل مسائل زیست محیطی طول آن به 145 کیلومتر کاهش یافت. اکنون در مجموع با تعریض جاده های قبلی که وجود داشت و نیز بخشی از جاده هایی که ایجاد شد، مجموعا 30 کیلومتر از این راستا در گیلان ساخته شده است. وی ادامه داد: زمان اتمام آن معین نیست و به برنامه دولت و تخصیص اعتبار و حل مسائل زیست محیطی بستگی دارد. البته همه جوانب محیط زیستی آن آنالیز شده و اکنون مشکل دیگری وجود ندارد.

کاظمی در مورد تاثیر ایجاد این جاده در رونق اشتغال منطقه گفت: با توجه به فراوری محصولات کشاورزی در منطقه رودسر و اشکورات می توانیم بهتر از قبل به مرکز کشور و بازار بزرگ قزوین دسترسی پیدا کنیم و اجناس فراوریی منطقه را در اختیار مصرف نمایندگان استان های همسایه قرار دهیم. همین موضوع موجب رونق اشتغال بخش کشاورزی می گردد. این مسئول با بیان این که این جاده، شرق گیلان را به مرکز و حتی غرب مازندران و محور چالوس متصل می نماید اظهار کرد: در منطقه رودسر 12 هزار هکتار باغ فندق داریم. همچنین 10 هزار و 700 هکتار مزارع برنج و 12 هزار هکتار باغ گیاهان دارویی وجود دارد. قطعا با ایجاد این جاده، بازار این فراوریات رونق بیشتری خواهد گرفت.

  • جلوگیری از مهاجرت ها

کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تشدید مهاجرت از مرکز به مناطقی از شرق گیلان به دلیل ایجاد جاده گفت: چنین موضوعی درست نیست، زیرا اکنون قوانینی در مورد تغییر کاربری وجود دارد و اینطور نیست که جمعیت زیاد بتوانند به این منطقه هجوم بیاورند. معاون عمرانی فرماندار رودسر درباره راهکارهای جلوگیری از تشدید ترافیک در این منطقه هم بیان نمود: جاده ها اساسا برای کاهش بار ترافیکی و دسترسی بهتر ساخته می شوند.

این جاده هم مدت سفر به قزوین را حدود 90 دقیقه کاهش می دهد، اما پیش بینی ما این است که 40 درصد از بار ترافیکی جاده رشت به قزوین را هم کم کند. این مسئول ادامه داد: نمی توان به مردم گفت از چه راهی عبور نمایند. ممکن است این جاده به دلیل زیبایی هایی که دارد و ارتفاع بیش از 1500 متری آن در بعضی نقاط مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. البته تردد در این جاده در زمستان کمی سخت خواهد بود و اینگونه نیست که همواره پرترافیک باشد.

  • معینات جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای

جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای با معینات راه اصلی و با عرض 20/11 متر، نخستین راه ارتباطی کشور به شرق گیلان است. طول راستا این پروژه حدود 145 کیلومتر است که 70 کیلومتر آن در قزوین قرار گرفته است. راستا اصلی از مقابل دانشگاه آزاد قزوین شروع می گردد و با عبور از روستاهای باراجین، میزوج، ورتوان و موشقین به سمت رودخانه شاهرود رفته و پس از عبور از روی آن وارد دره هیر و ویار می گردد. این پروژه در مرز گیلان پس از عبور از تونل 2 کیلومتری وارد دره منتهی به سه راهی گرماب دشت شده و به موازات رودخانه پل رود پس از روستای لات به صورت کنارگذر از غرب رحیم آباد می گذرد و به ورودی کلاچای از سمت غرب می رسد.

ساخت قطعه دوم از راستا قزوین-کلاچای به طول 26 کیلومتر صورت گرفته و 9 کیلومتر راستا از قزوین به روستای میزوج در مراحل پایانی است. در طول راستا پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای در استان قزوین یک تونل بزرگ، 2 تونل کوچک، 3 پل بزرگ و چندین پل کوچک وجود دارد. این پروژه دارای 2 پل با شرایط خاص، 56 پل آب رو و بیش از 6 هزار متر دیوار حائل است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9782

به "گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید