10 فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت

به گزارش بلاگ پو، فیتالیتی های مورتال کامبت شاید افسارگسیخته ترین نوع خشونتی باشند که در رسانه های بصری به تصویر کشیده شده اند، به ویژه در بازی های اخیر مجموعه. میزان این افسارگسیختگی در حدی است که مورتال کامبت از آن ور بوم افتاده و به جای این که خشونتش هولناک و دل به هم زن باشد (مثل خشونت بازی های کال آو دیوتی)، جنبه تفریحی پیدا کرده است.

10 فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت

حتی کسانی که حوصله ندارند تا ترکیب کلید های پیچیده را برای اجرای این فیتالیتی ها حفظ کنند، بدشان نمی آید در یوتوب این فیتالیتی ها را تماشا کنند. بدین منظور، در فهرست زیر ده فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت به همراه ویدیوی شان برای شما آماده شده است تا اگر مدتی ست به سراغ بازی نرفته اید، با مرور این فیتالیتی ها جگرتان حال بیاید.

10. فیتالیتی بنگ! جوکر / مورتال کامبت در برابر جهان دی سی

می دانم که گنجاندن یک فیتالیتی از Mortal Kombat Vs. DC Universe در این فهرست یک جور گناه کبیره به حساب می آید. فیتالیتی های خسته کننده و بی نمک این بازی نشان دادند که فیتالیتی ساختن برای یک بازی با درجه سنی نوجوان، همان طور که طرفداران سری پیش از انتشار بازی حدس می زدند، اصلا ایده خوبی نبود. اما به نظرم ایده محدودیت باعث ایجاد خلاقیت می شود حداقل برای یکی از فیتالیتی های بازی صادق است؛ فیتالیتی ای که در آن جوکر با یک تفنگ اسباب بازی که پرچم Bang! از لوله آن خارج می شود، به رقیب شلیک می کند و بعد در حالی که رقیب از این شوخی گیج شده، بلافاصله یک تفنگ واقعی درمی آورد و پس از شلیک با آن، از شدت ذوق به خود می پیچد.

این فیتالیتی اصلا خشن نیست. در واقع تنها فیتالیتی است که در آن مرگ رقیب خارج از کادر دوربین اتفاق می افتد. از این لحاظ یک فیتالیتی درجه سنی T (نوجوانان) کذایی است؛ اما با توجه به آشنایی که از شخصیت جوکر و بازی های ذهنی بیمارگونه او داریم، این فیتالیتی زیرلایه های تاریکی پیدا می کند که نبود خشونت ظاهری در آن را جبران می کند.

البته اگر خشونت ظاهری برایتان مهم است، این فیتالیتی در مورتال کامبت 9 به عنوان یکی از فیتالیتی های شانگ سونگ (Shang Tsung) استفاده شده بود. فرق آن با فیتالیتی جوکر این است که شلیک تیر به مغز رقیب نمایش داده می شود و دلقکی که شانگ سونگ به آن تغییر شکل می دهد هیولاوارتر از جوکر به نظر می رسد.

9. فیتالیتی سلفی کسی کیج / مورتال کامبت 10

کسی کیج (Cassie Cage) دختر جانی کیج و سونیا بلید، یکی از شخصیت های نسبتا جدید مورتال کامبت است که در سال 2015 در کمیک Mortal Kombat X: Blood Ties معرفی شد. در یکی از فیتالیتی های کسی در مورتال کامبت 10، او با یک باتوم آرواره رقیب را از جا می کند و سپس با صورت نیمه جان او سلفی می اندازد و آن را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارد. نپرسید چرا، او به نسل جدید تعلق دارد و نسل جدید را نمی توان درک کرد.

بامزه ترین بخش فیتالیتی کامنت سونیا زیر پست اوست که نوشته: اینا همه ش تقصیر جانیه. حق با اوست. فقط از یک آدم خودشیفته مثل جانی کیج چنین دختری برمی آید.

8. فیتالیتی های جانی کیج / مورتال کامبت 11

حالا که صحبت از دختر جانی کیج شد، بهتر است به خود سلطان هم گوشه چشمی داشته باشیم. جانی کیج، این خودشیفته دوست داشتنی، نمک مورتال کامبت است و در مورتال کامبت 11 هم فیتالیتی هایش در بانمک ترین حالت ممکن قرار دارند. در یکی از این فیتالیتی ها، او بالاتنه رقیب را می کند و همچون عروسک شکم گویی (Ventriloquism) آن را در دست می گیرد، یک جوک صد من یک غاز از زبان او تعریف می کند و بعد تماشاچیان به سمت جسد گوجه پرتاب می کنند. پوزخند کیج در این لحظه بی نظیر است.

در فیتالیتی دوم او می خواهد با یک آپرکات کله رقیب را بکند، اما این حرکت 19 برداشت طول می کشد. رفتار او، طوری که انگار زمین مشاخصه پشت صحنه سینماست، از همان تیپ سناریوهای مضحکی است که شخصیت جانی کیج برای آن ساخته شده است.

7. فیتالیتی چماق ساختن از لنگ حریف کوآن چی / مورتال کامبت 4

این فیتالیتی واقعا بامزه است! کوآن چی (Quan Chi) پای رقیبش را می کند و آن را چون چماق روی پیکرش می کوبد. چیزی که این فیتالیتی را بامزه می کند این است که تمام نمی شود؛ گویی کوآن چی قرار است تا ابد رقیبش را با لنگ خودش کتک بزند و آنقدر اعصابش خراب است که حتی برایش مهم نیست فیگور برنده شدن بگیرد. هر بار هم که ضربه ای به حریف وارد می کند، صدای آخ و اوخی از او در می آید و یک عالمه خون فوران می کند. در انگلیسی اصطلاحی داریم تحت عنوان There is no kill like overkill (ترجمه دست وپا شکسته: هیچ کشتنی مثل افراط در کشتن نیست). این فیتالیتی مصداق شاخص Overkill است.

جا دارد به یکی دیگر از فیتالیتی های بامزه کوآن چی در مورتال کامبت: اتحاد مرگبار (Mortal Kombat: Deadly Alliance) اشاره کرد که در آن کوآن چی روی سر رقیب می پرد، گردنش را کش می دهد، رقیب چند ثانیه با گردنی زرافه مانند راه می رود و بعد روی زمین می افتد. کوآن چی برخلاف قیافه ترسناک و جدی اش درک خوبی از طنز سیاه دارد.

6. فیتالیتی حمله هوایی سایرکس / مورتال کامبت 3

جهانی مورتال کامبت پر شده از شخصیت های سادیستیک و مازوخیست، ولی سایرکس (Cyrax) از این لحاظ روی همه را کم کرده است! این بابا آن قدر روانی است که در یکی از فیتالیتی هایش دستور یک حمله هوایی را صادر می کند و در حالی که خنده ای جنون آمیز سر می دهد، خودش را همراه با رقیبش پودر می کند. البته سایرکس یک نینجای سایبورگ است و برای همین شاید به اندازه کسی که از گوشت و پوست و خون ساخته شده، درد احساس نکند، ولی همین که پودر کردن خودش به همراه رقیبش لذتی در حد قهقهه زدن برایش فراهم می کند، جنبه ای بیمارگونه به این فیتالیتی می بخشد که آن را از بقیه فیتالیتی ها متمایز می کند.

جا دارد به فیتالیتی انتحاری اسموک (Smoke) هم در همین بازی اشاره کرد که یک سری بمب از سینه اش بیرون می اندازد و کل کره زمین را منفجر می کند! ولی این یکی دیگر خیلی تخیلی است. در حدی که جنبه بیمارگونه فیتالیتی سایرکس در این تصویر اغراق آمیز گم می شود.

5. فیتالیتی اره کردن از وسط کونگ لائو / مورتال کامبت 9

به نظرم فیتالیتی اره کردن از وسط خشونت بارترین فیتالیتی مورتال کامبت 9 است؛ که البته برای اولین بار در موبدان شائولین (Mortal Kombat: Shaolin Monks) معرفی شد. در این فیتالیتی کونگ لائو (Kung Lao) کلاهش را روی زمین می گذارد، آن را به یک اره برقی تبدیل می کند و رقیب را از زیر شکم تا نوک سر از وسط آن رد می کند. این روش مردن بسیار دردناک به نظر می رسد و یادآور روش شکنجه و اعدام قرون وسطایی است که در آن شخص را وارونه آویزان می کردند و با یک اره بلند از زیرشکم تا مغز او را می بریدند. دلیل وارونه آویزان کردن فرد هم این بود که خون به مغزش برسد و تا لحظه آخر مرگ به هوش باقی بماند و درد بی امان را حس کند. از یک مشاخص شائولینی مثل کونگ لائو توسل به چنین فیتالیتی سادیستیکی بعید بود، ولی نمی توان جنبه نمایشی مؤثر آن را نادیده گرفت.

4. فیتالیتی مغزدزدی فراست / مورتال کامبت 11

در مورتال کامبت 11، فیتالیتی ها در خشن ترین، جذاب ترین و سینمایی ترین حالت ممکن قرار دارند. برای همین انتخاب یکی از آن ها به عنوان فیتالیتی برتر سخت است. در نهایت به این نتیجه رسیدم که فیتالیتی مغزدزدی فراست (Frost) بهترین گزینه برای ورود به این فهرست است. در این فیتالیتی، فراست دشمن را منجمد می کند، با یک مشت سنگین پیکرش را خرد می کند، مغز و نخاعش را بیرون می آورد، آن را به دست یک پهباد می سپارد و در صحنه بعدی می بینیم که یک بازوی مکانیکی آن را داخل پیکر یک نینجای سایبورگ قرار می دهد.

دلیل جذابیت این فیتالیتی برای من این بود که علاوه بر نشان دادن یک صحنه خشن خفن (کاری که همه فیتالیتی ها انجام می دهند)، جهانسازی هم می کند. شاید برای کسی که با جهانی مورتال کامبت آشنایی عمیق ندارد، سؤال پیش بیاید که شخصیت هایی چون سکتور (Sektor)، سایرکس، اسموک و… دقیقا چه هستند و از کجا آمده اند. این فیتالیتی به این سؤال پاسخ می دهد. این نینجاهای سایبورگ به مغز و نخاع انسانی مجهزند و در کارخانه به عمل می آیند.

تلاش برای قصه گویی و جهانسازی از طریق یک فیتالیتی ده ثانیه ای برای من جذاب بود و از نمونه های مشابه در آینده استقبال می کنم.

3. فیتالیتی جمجمه آتشین اسکورپیون / مورتال کامبت 1

اکنون به لطف فیتالیتی های پر زرق وبرق مورتال کامبت های سه بعدی، فیتالیتی های مورتال کامبت 1 بچگانه و بی مزه به نظر می رسند. در باب بی مزه بودن فیتالیتی ها همین بس که در یکی از فیتالیتی های جانی کیج، او با یک لگد معمولی حریفش را به آن سوی نقشه پرتاب می کند. همین. حتی از قربانی یک قطره خون هم ریخته نمی شود! ولی برای ادای دین به این بازی مهم، واجب است که حداقل یکی از فیتالیتی های کلاسیک آن در این فهرست آورده شوند. فیتالیتی منتخب متعلق به اسکورپیون است. در این فیتالیتی او نقابش را درمی آورد و با نفسی آتشین حریفش را می سوزاند.

جمجمه ای که در پشت نقاب واقع شده است اسکورپیون را موجودی بسیار مهیب جلوه می دهد و شک ندارم بسیاری از کسانی که مورتال کامبت 1 را روی دستگاه آرکید بازی کردند، با مشاهده این فیتالیتی برای اولین بار جا خوردند، چون انتظار دیدن یک موجود غیرانسانی در پشت نقاب اسکورپیون را نداشتند. اسکورپیون شخصیتی پرابهت و ترسناک است و این فیتالیتی پیش از اینکه یک خروار زمینه داستانی درباره اسکورپیون نوشته شود، این را به همه نشان داد.

2. فیتالیتی خشم اژدهای لیو کانگ / مورتال کامبت 2

قبلا رسم بازی های مشاخصه ای گنجاندن شخصیتی بود که ادای دینی واضح به بروس لی است. این شخصیت در تکن (Tekken) مارشال لا/فورست لا (Marshall Law/Forest Law)، در استریت فایتر (Street Fighter) فی لانگ (Fei Long) و در مورتال کامبت لیو کانگ (Liu Kang) بود. علاوه بر شباهت ظاهری به بروس لی و در آوردن اصوات بروس لی وار از خود، لیو کانگ به نام دوتا از فیلم های او (The Way of the Dragon و Enter the Dragon) نیز ادای دین می کند. از چه طریق؟ از طریق تبدیل شدن به یک اژدهای شرقی و قورت دادن بالاتنه دشمن در یکی از فیتالیتی های معروفش.

به لطف لیو کانگ، عبارت خشم اژدها از سطح یک استعاره فراتر رفته است و به یک فیتالیتی کلاسیک تبدیل شده که جلوه های بصری آن در دنباله های سه بعدی بهتر و بهتر می شود.

1. فیتالیتی قطع نخاع ساب زیرو / مورتال کامبت 1

رابطه ساب زیرو با بیرون کشیدن نخاع رقیبش مثل رابطه ماریو با پریدن یا سونیک با سریع دویدن است. این دو از هم جدایی ناپذیرند و تا وقتی مورتال کامبت جدید ساخته شود، ساب زیرو هم نخاع رقیبانش را به اشکال مختلف مورد عنایت قرار خواهد داد. نکته جالب این است که قطع نخاع ربط چندانی به هویت او به عنوان یک نینجای یخ پرتاب کن ندارد (مثلا فیتالیتی یخی نیست)، ولی این حرکت به اندازه حملات یخی ساب زیرو با هویت او گره خورده و جزء قدیمی ترین فیتالیتی ها به حساب می آید که هنوز فرم اصلی اش را حفظ کرده است. هرچند در راستا تکامل دگرگونی هایی را هم تجربه کرده است؛ مثلا در مورتال کامبت 10 ساب زیرو به جای این که نخاع را دربیاورد، با سوراخ کردن سینه رقیب از طریق یک مشت سنگین، نخاعش را خرد می کند و سپس دو سر خردشده را می گیرد و از آن ناحیه رقیب را از وسط نصف می کند.

جا دارد به این نکته اشاره کرد که طبق شایعات موجود، قطع نخاع فیتالیتی مورد علاقه اد بون و جان توبایاس، سازندگان اصلی مورتال کامبت است. بنابراین اگر با انتخاب اول موافق نیستید، با کسانی که مورتال کامبت را ساخته اند طرفید.

کدام فیتالیتی ها را از قلم اندخته ایم؟ به نظر شما بهترین فیتالیتی های تاریخ مورتال کامبت کدام ها هستند؟

در بخش نظرات از فیتالیتی هایی که اجرایشان برایتان لذت بخش تر بوده برای ما و دیگران بگویید.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31519

به "10 فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت" امتیاز دهید

3 کاربر به "10 فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیتالیتی برتر تاریخ مورتال کامبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید