با انواع و اقسام گیاه خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می خورند؟

به گزارش بلاگ پو، گیاه خواری یکی از سبک زندگی های پر هوادار امروز است. ممکن است عسل و پنیر بخورند و گیاه خوار باشند، یا تخم مرغ بخورند و باز گیاه خوار باشند. خیلی از بیماری ها هستند که وقتی گوشت قرمز و لبنیات نمی خورند به طرز معجزه آسایی درمان می شوند. پس مثل قبل ترها که می گفتند با کلاس ها گیاه خوار می شوند به این سبک زندگی نگاه نکنیم. شاید خیلی مرز روشنی از انواع گیاه خواری وجود نداشته باشد، اما ما سعی داریم یک دسته بندی کلی ارائه کنیم.

با انواع و اقسام گیاه خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می خورند؟

گیاه خواری چیست؟

یک گیاهخوار مدرن از بافت حیوانات نمی خورد، در عوض محصولاتی را مصرف می نماید که به وسیله حیوانات مانند لبنیات و تخم مرغ فراوری شده است. به این گروه از گیاه خواران Ovo-lacto vegetarianism یا همان گیاخواران تخم مرغ و شیرخوار گفته می گردد. بعضی از گیاه خواران محصولاتی که ژلاتین دارد را استفاده نمی نمایند چون ژلاتین از بدن یک حیوان مرده گرفته می گردد.

انواع مختلفی از گیاه خواران با توجه به افکارشان وجود دارند:

1. لاکتو گیاهخواری(lacto-vegetarian): این گروه از گیاه خواران لبنیات مصرف می نمایند اما تخم مرغ نمی خورند. بنابراین رژیم غذایی آنها کمی محدودتر از رژیم گیاهخواری تخم و لاکتو است که هم تخم مرغ و هم لبنیات مصرف می نماید. گیاهخواران لاکتو بعلاوه سس مایونز، بعضی از کوکی ها یا کیک، و محصولات با تخم مرغ نمی خورند.

2. تخم گیاه خواری(Ovo vegetarian): این نوع گیاهخواران لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می نمایند، اما تخم مرغ می خورند. به علاوه تخم گیاه خواران محصولاتی با پروتئین شیر یا لاکتوز مصرف نمی نمایند، و شما آنها را در حال خرید ماست گوسفندی یا پنیر نمی بینید.

3. لاکتو تخم گیاه خواری Ovo-lacto vegetarianism)): این گروه هم لبنیات می خورند و هم تخم مرغ. هم خصوصیات لاکتو گیاهخواران برای آن ها مجاز است و هم خصوصیات تخم گیاه خواران.

4. نیمه گیاه خواری(Semi-Vegetarian): بسیاری از گیاه خواران یک شبه از خوردن محصولات حیوانی منصرف نشدند. این افراد را می توان نیمه گیاه خواری خواند. گروه نیمه گیاه خواران قشر کاملاً بزرگی هستند که همواره در گیاه خواری نیستند. آنها کسانی هستند که به خاطر سیاره زمین تصمیم می گیرند گوشت کمتری بخورند. برای خیلی ها هم این سبک تمرینی می گردد برای گیاه خوار شدن. این نوع از گیاه خواری انواعی دارد که تفاوت های جزئی با هم دارند.

5. گیاه خواری پاره وقت: در حالی که مردم به طور مرتب محصولات حیوانی را می خورند، گیاهخواران نیمه وقت بعد از چند هفته یا چند ماه با خوردن به سبک گیاه خواری، آغاز به وارد کردن محصولات حیوانی (عمدتا کم) در رژیم غذایی خود می نمایند و در نهایت به رژیم قدیمی خود باز می گردند. این چرخه ادامه دارد.

6. پسکیترینیسم (Pescetarianism): در این سبک گوشت نمی خورند اما ماهی و محصولات دریایی می خورند. سخت پوستان مانند میگو و صدف را به طور کلی می خورند.

7. پولوترینیسم(pollotarianism): در این نوع از گیاه خواری افراد گوشت مرغ و سایر طیور اهلی را مصرف می نمایند. اما در مقابل گوشت و ماهی نمی خورند. این سبک از گیاه خواری بعید است تغییری کند و اغلب افراد تا سرانجام در این سبک باقی می مانند.

8. پولوپسکیترینیسم(pollo-pescetarianism): گیاهخوارانی که به خاطر دلایل اخلاقی و زیست محیطی، گوشت قرمز نمی خورند اما مرغ و ماهی می خورند. به آن ها غیرپستاندارخوار هم می گویند.

9.فروگنیسم (Fruganism): فروگن ها تنها از میوه ها، دانه ها، حبوبات، آجیل ها و مغزها استفاده می نمایند. به نظر آن ها زندگی گیاهان هم به مقدار حیوانات محترم است و حتی از محصولاتی که باعث مرگ یا آسیب زدن به گیاهان می گردد استفاده نمی نمایند. غذاهای پخته هم می خورند. این سبک غذایی میوه خواری فرق دارد چون غذای پخته هم می خورند.

در این زمینه بخوانید:

چند نکته اثبات شده درباره گیاه خواری؛ از سلامت قلب تا دوری از سرطان

رستوران های گیاهی؛ از دیزی و چنجه تا سبزی پلو با جلبک!

توفو پنیری که می تواند جای گوشت و مرغ را برای گیاه خواران بگیرد

گیاه خوار(Vegan)

وگان ها هیچ محصول حیوانی نمی خورند؛ یعنی گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ یا عسل. بیشتر گیاهخواران از خرید چرم، ابریشم و بعلاوه بازدید از رویدادهایی که در آن حیوانات برای اهداف تفریحی استفاده می شوند، خودداری می نمایند. گاهی اوقات جدایی بین گیاه خواران و افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند وجود دارد. گروه دوم فقط به علت سلامتی رژیم گیاهی دارند و دغدغه غیر رژیمی وگانیسم مانند رفاه حیوانات و یا محیط زیست را ندارند.

10. گیاه خواری زیست محیطی: بسیاری از گیاهخواران اخلاقی و محیطی به این گروه تعلق دارند که به علت رفاه حیوانات و یا انگیزه های زیست محیطی وگان شدند. جنبه های اخلاقی در حرکت آن ها نقش دارد و آن ها کم تر به سلامت رژیم خود اهمیت می دهند. آن ها به غذاهای با ارزش پایین آغوش باز نشان می دهند و به همین علت به این سبک؛ گیاهخواران آشغال خور غذائی گفته می گردد.

11. کاملاً گیاه خوار(Veganism): این گروه غذاهای کامل مبتنی بر گیاهان را به صورت محصولات کامل و بدون وابستگی به مواد شیمیایی استفاده می نمایند.

12. خام خوار گیاه خوار(Raw Veganism): گیاه خواران خام فقط غذاهای گیاهی خام و گیاهی مصرف می نمایند که بیش از 45 درجه سلسیوس گرم نمی شوند. خیساندن آجیل و دانه و جوانه زدن غلات، حبوبات و برنج روشهای رایج تهیه غذا در غذاهای خام گیاه خواران است. سبک های دیگر خام در خصوص خوردن غذای خام هم هست که ماهی خام، گوشت، تخم مرغ یا لبنیات می خورید اما این حرکات کمتر از وگانیسم خام رایج است.

13. وگان کم چرب و کم کربوهیدرات: افراد در این نوع کربوهیدرات ها و چربی های بسیار کمی می خورند. این رژیم غذایی معمولاً به وسیله گیاه خواران خام گرفته می گردد. وگانیسم HCLF هم با اصطلاح 80/10/10 هشتاد و ده ده شناخته شده است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 53500

به "با انواع و اقسام گیاه خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می خورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع و اقسام گیاه خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می خورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید