جلوگیری از خشونت؛ محور مشترک واکنش ها به تظاهرات در عراق

به گزارش بلاگ پو، ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن ضمن ابراز نگرانی نسبت به وقوع تلفات جانی، زخمی شدن غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق خواستار کاهش تنش و جلوگیری از خشونت در این کشور شد.

جلوگیری از خشونت؛ محور مشترک واکنش ها به تظاهرات در عراق

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سومریه نیوز، نیروهای ماموریت مشترک - عملیات اراده سخت- در بیانیه ای خاطرنشان کردند: ائتلاف ضد داعش به پیگیری گزارش ها درخصوص اعتراضات ادامه می دهد و ما از تمامی طرف ها می خواهیم تا از ایجاد تنش و خشونت ممانعت کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق در تظاهرات نگران کننده است و ما معتقدیم که تظاهرات عمومی مسالمت آمیز عنصر اصلی همه نظام های دموکراتیک بوده و جایی برای خشونت وجود ندارد.

این گروه همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی عراق در حال انجام تحقیق درخصوص انفجارهایی که پیشتر در منطقه بین المللی رخ داد، هستند و هیچ مرکز متعلق به نیروهای ائتلاف هدف قرار گرفته نشده است و نیروهای ائتلاف ضد داعش حق دفاع از خود را محفوظ می دانند و هرگز اجازه هیچگونه حمله ای علیه خود را نمی دهند.

این نیروها وابسته به ائتلاف ضد داعش خاطرنشان کرده اند: ما به درخواست دولت عراق به حمایت از نابودی باقی مانده های داعش و برقراری امنیت منطقه ای طولانی مدت ادامه می دهیم.

هم زمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان رایزنی فوری میان دولت عراق و تظاهرکنندگان به منظور توقف تنش در این کشور شد.

وی تاکید کرد: آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز حق اساسی ملت عراق است و باید به آن احترام گذاشت.

دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف های فعال در عراق خواست تا حداکثر خویشتنداری را از خود در تظاهرات نشان دهند و از هرگونه خشونت جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، سازمان ملل از انجام تحقیق دولت عراق درخصوص تنش های اخیری که منجر به کشته شدن تعدادی از تظاهرکنندگان شد، استقبال کرد.

به همین دلیل، سازمان ملل خواهان رایزنی میان دولت عراق و تظاهرکنندگان و حفظ حق تظاهرات و تجمع مسالمت آمیز شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز نسبت به افزایش درگیری های خشونت آمیز میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی عراق ابراز نگرانی کرد و خواهان خویشتنداری تمامی طرف ها شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اوضاع عراق را در سایه اعتراضاتی که این کشور از روز سه شنبه گذشته شاهد آن است، دنبال می کند.

به همین دلیل، یک مسئول برجسته در وزارت خارجه آمریکا شرح داد: گزارش های موجود درباره کشته شدن شهروندان عراقی موضوعی بسیار نگران کننده است و ما خواهان آرامش و توقف تنش از سوی تمامی طرف ها در عراق هستیم.

این مسئول آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که تظاهرات عمومی عنصر اصلی تمامی نظام های دموکراتیک بوده و جایی برای هیچگونه اقدامات خشونت آمیز چه از سوی نیروهای امنیتی و چه از سوی تظاهرکنندگان عراقی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: ما از تظاهرات اطلاع کامل داریم، وضعیت عراق را از نزدیک دنبال می کنیم، گزارش ها درخصوص کشته شدن شهروندان ما را بسیار نگران کرده و از تمامی طرف ها می خواهیم خویشتنداری کنند و از خشونت جلوگیری کنند.

عراق از روز سه شنبه شاهد تظاهرات در اعتراض به بهبود خدمات عمومی، فراهم کردن فرصت های شغلی و مبارزه با فساد است و این تظاهرات تا استان های جنوبی این کشور نیز امتداد یافته است.

تظاهرکنندگان خواهان برکناری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در پی خشونت نیروهای امنیتی برای مهار کردن اعتراضات هستند و طبق گزارش ها در نتیجه این تظاهرات 41 تن کشته و صدها تن زخمی شده اند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13022

به "جلوگیری از خشونت؛ محور مشترک واکنش ها به تظاهرات در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از خشونت؛ محور مشترک واکنش ها به تظاهرات در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید