سفری با چاشنی قروت!

به گزارش بلاگ پو، قروت به عنوان سوغات در بازار بیرجند به فروش می رسد و مسافران و گردشگران می توانند برای تهیه آن به بازار قدیمی بیرجند واقع در خیابان جمهوری مراجعه نمایند.

سفری با چاشنی قروت!

قروت یا کشک دیگ چدنی به نام خراسان جنوبی شهرت یافته و همیشه مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی در سفر به این دیار بوده است.

انواع غذاها و نحوه طبخ آن ها از جالب ترین جاذبه های گردشگری در هر منطقه ای است و غذاهای سنتی خراسان جنوبی نیز از مواد در دسترس و متناسب با شرایط آب و هوایی تهیه می گردد.

قروت یکی از فرآورده های فرعی شیر است که با روشی منحصر به فرد تبدیل به یک غذای لذیذ می گردد؛ کشک دیگ چدنی یا خاکستری در خراسان جنوبی به خصوص شهرستان بیرجند مورد استقبال فراوان است و همیشه در پذیرایی از گردشگران جز لیست غذاهای محلی قرار گرفته است.

برای تهیه غذای محلی قروت ابتدا کشک ها را در ظرف آبی خیس می نمایند و بعد از خیس خوردن در ظرف سفالی لعاب داده که به آن تغارچه گفته می گردد، به همراه مغز گردو نرم شده می سابند.

بعد از اینکه این مخلوط تقریبا به روغن افتاد، آب به آن اضافه و صاف می نمایند. گاهی این غذا به صورت سرد سرو می گردد که معمولا مقداری سیر درون آن رنده و بدون اینکه روغن به آن اضافه نمایند، مصرف می گردد.

اما، در روش دیگر که به آن قروت گرم می گویند. پیاز را در قابلمه سرخ می نمایند و این مایع غلیظ و بنفش رنگ را ریخته و همین که گرم شد و به لحظه جوشیدن رسید از روی حرارت برداشته به همراه نان می خورند.

کشک به عنوان یک غذای نفاخ و سفت نماینده روده محسوب می گردد و به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشک استفاده می گردد. علاوه بر آن، کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

گاهی در کنار قروت، بادمجان نیز مصرف می گردد و برای ترکیب این دو غذا بهتر است که بادمجان با روغن سرخ گردد و با کمی آب به همراه مقداری سیر بگذاریم که بپزد و نرم گردد.

قروت گرم را گاهی با سیب زمینی، کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج نیز می توان میل کرد.

قروت دومین غذای محلی خراسان جنوبی که با عنوان مهارت سنتی پخت قروت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور تیرماه سال گذشته ثبت ملی شد.

بیرجندی های مقیم شهر تهران در ابتکاری تیرماه سال گذشته سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت (کشک) را برای یک هزار و 200 نفر پهن کردند.

در این مراسم که حدود 400 میهمان غیربومی از استان های مختلف کشور حضور داشتند، 10 کشک ساب در 250 تغار کشک، کار ساییدن کشک ها را انجام دادند و در سرانجام کشک و بادمجان در ظروف مخصوص صنایع دستی به همراه نان محلی بیرجندی سرو شد.

منبع: ایلنا

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10617

به "سفری با چاشنی قروت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری با چاشنی قروت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید