محافظه کاری از دلایل اصلی عدم عکس العمل به موقع نشریات دانشجویی است

به گزارش بلاگ پو، میزگرد نشریات دانشجویی با عنوان ظرفیت های مغفول نشریات در دانشگاه ها با حضور سردبیران سه نشریه از دانشگاه های تهران، شریف و امیرکبیر در خبرنگاران برگزار شد.

محافظه کاری از دلایل اصلی عدم عکس العمل به موقع نشریات دانشجویی است

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، میزگرد نشریات دانشجویی با عنوان ظرفیت های مغفول نشریات در دانشگاه ها با حضور سردبیران سه نشریه از دانشگاه های تهران، شریف و امیرکبیر در خبرنگاران برگزار شد.

در این میزگرد شاکر، سردبیر روزنامه شریف، فلاح، سردبیر نشریه راهرو دانشگاه امیرکبیر و محمودی، سردبیر نشریه 1404 دانشگاه تهران حضور پیدا کردند که مشروح بخش اول این میزگرد در ذیل آمده است:

قسمت دوم این میزگرد با بررسی دلایل عدم عکس العمل سریع و به موقع نشریات دانشجویی به شرح زیر آمده است:

سبحان فلاح، عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه امیرکبیر در این باره گفت: اینکه یک دانشجو بتواند تحلیل سریع و به موقع داشته باشد مزیت آن محسوب می شود و این موضوع وقتی در نشریات در نظر گرفته می شود دانشجویان را می تواند به آن دورانی که در مواقع حساس به نشریات دانشگاه مراجعه می کردند، باز گرداند که ببینند تحلیل نشریه دانشگاه درباره یک حادثه یا اتفاق چیست.

وی ادامه داد: برای مثال سال 96 در واکنش به اعتراضات دی ماه نشریه ای با تیتر چپم نیستی در دانشگاه تهران منتشر شد که هنوز به این تیتر معروف است و بر سر زبان ها می چرخد و دیگر شبیه این نشریه در دو سه سال اخیر منتشر نشد.

فلاح افزود: وقتی نشریات عکس العمل سریع، به موقع و تحلیل درست و به موقع ندارند ناخودآگاه به سمت انتشار حرف های تند و بدون پشتوانه می فرایند برای اینکه با این کار می توانند دیده شوند. مهمترین کاری که در حال حاضر در نشریات دانشجویی باید انجام شود این است که تشکل ها حداقل وقت را برای نشریات دانشجویی بگذراند چرا که این نشریات از بین نمی فرایند و دست به دست می شوند و برای سال های بعد نیز باقی خواهند ماند.

محمودی، سردبیر نشریه دانشجویی 1404 گفت: اینکه دانشجو موذن جامعه است شاید کلیشه ای شده باشد، اما نشریه دانشجویی جایی است که موذن جامعه باید دغدغه هایش را بیان کند. حال باید دید که آیا نشریات دانشجویی داعی دانشجویان به سمت آرمان های اصلی هستند یا اینکه از رسانه ها راهبردهایشان را می گیرند.

وی ادامه داد: از این موضوع که نشریه دانشجویی باید دغدغه آرمان های اصلی انقلاب را داشته باشد و شاخص نشان دادن فاصله جامعه با آرمان های انقلاب باشد در حال حاضر بسیار کم دیده می شود و بیشتر نشریات به سمت شباهت به رسانه هایی که در عام جامعه وجود دارند، رفته است.

محمودی شرح داد: مسئله بودجه در نشریات دانشجویی مسئله بسیار مهمی است که برخی دانشگاه ها شرایط خوبی را برای چاپ نشریات خود دارند، اما گا ها این شرایط برای ما آرزوست. یکی از مهمترین دغدغه تشکل های ما مسئله هزینه و بودجه نشریات است. دانشگاه تهران چاپخانه گذاشته، اما این چاپخانه یک صفحه پشت و رو یک قطع تعیین شده سیاه و سفید نشریات را چاپ می کند که با تمام نشریات و قالب ها و قطع های آن ها سازگار نیست.

سردبیر نشریه 1404 گفت: به دلیل احساس عدم نیاز به عکس العمل به موقع دانشجویان ما در مواقع حساس نشریات بزنگاهی بیرون نمی آورند و فکر نمی کنند که باید پرچمدار و جلودار یک واقعه باشند.

سبحان فلاح، سردبیر نشریه دانشجویی راهرو گفت: به نظر من یکی از مسائلی که باعث عدم عکس العمل به موقع در نشریات می شود ترس از موضع گیری به موقع است در واقع دانشجویان به نوعی محافظه کاری می کنند و تا یکی دو هفته بعد از واقعه مهم مشغول رایزنی و گفت و شنود تحلیل های مختلف هستند تا بتوانند یک نشریه ای حاصل از تحلیل های دیگران بیرون بیاورند. گویی دانشجو به تحلیل خود اعتماد ندارد و یا اینکه قدرت تحلیل خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: در سال های 89 - 90 جنبش های دانشجویی تحلیل هایی داشتند که در مقابل بسیاری از مسئولان کشور قرار می گرفت و آن ها نیز این تحلیل ها را قبول می کردند، اما امروز با اینکه نسبت به گذشته ضعفی نداریم دانشجویان تحلیلی ارائه نمی دهند.

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه امیرکبیر افزود: حتی اگر دانشجویان ضعف در تحلیل هم داشته باشند باید آن قدر تحلیل کنند تا این ضعف در آن ها مرتفع شود و اگر جایی اشکال دارند آن را اصلاح کنند. از طرفی هم مواضعی که امروز برخی دانشجویان می گیرند مواضع خود آن ها نیست بلکه آنچه کارشناسان و مسئولان کشور می گویند و بازتاب سخنان آن ها به عنوان موضع در نشریات چاپ می شود. باید گفت: کمی ترس و محافظه کاری در دانشجویان امروز وجود دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از عدم عکس العمل به موقع داشتن به این دلیل است که دانشجویان فکر می کنند نشریه باید موثق ارائه شود یعنی قالبی که برای نشریه در نظر گرفته به همان شکل پر شود، اما این فکر تقریبا اشتباه است چرا که در یک قطع A5 تحت عنوان یک ضمیمه هم می توان عکس العمل به موقعی برای مواقع خاص و حوادث مختلف داشت.

فلاح با اشاره به تصویری شدن رسانه های جدید گفت: یکی از دلایلی که انگیزه دانشجویان نسبت به انجام فعالیت حرفه ای در نشریات کم شده است تصویری شدن رسانه هاست طیفی از دانشجویان به واکنش تصویری در رسانه ها روی آورده اند و بدین جهت نشریات ضعیف شده است، اما این در حالی است که واکنش تصویری در رسانه ها را بیرون از دانشگاه بیشتر از داخل دانشگاه می بینند و آنچه که در خود دانشگاه دست به دست می شود نشریه است. نشریه موجب می شود که دانشجویان با یکدیگر برخورد چهره به چهره و گفتگو داشته باشند.

شاکر، سردبیر نشریه دانشجویی روزنامه شریف گفت: به نظر من مسئله محافظه کاری و ترس در دانشجویان برای انتشار یکسری تحلیل ها وجود دارد در صورتی که دانشجو نباید این طور باشد و حداقل چیزی که از یک مسئله می داند را باید منتشر کند. بخشی دیگر به دلیل موضع گیری تشکل ها است که بر روی مطالب نشریات سایه می اندازد برخی دانشجویان، چون فکر می کنند تحلیل هایشان همسو با تشکل نیست از ایراد آن ابا می کنند. برای مثال برای موضوع دانشجویان بازداشتی هیچ نشریه ای از مسئولان سوال نکرد که چرا فلان دانشجو بازداشت شد یا بازداشتی فلان دانشجو به کجا رسید. دانشجو باید شجاعت داشته باشد.

وی ادامه داد: موضع گیری هزینه دارد برای مثال فرض کنید شما نشریه ای را از قبل بسته اید و یک حادثه مهم مثل گران شدن بنزین اتفاق می افتد اینکه کل مطالب نشریه را کنار بگذارید و مطالبی پیرامون بنزین بنویسید هزینه مضاعفی را بر دوش دانشجویان می گذارد، اما نتیجه آن بسیار مهم است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17646

به "محافظه کاری از دلایل اصلی عدم عکس العمل به موقع نشریات دانشجویی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظه کاری از دلایل اصلی عدم عکس العمل به موقع نشریات دانشجویی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید