وزارتخانه های نفت و نیرو در یکدیگر ادغام می شوند ، امضای اوباما پای طرح تحریم بانک مرکزی

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : مهم ترین سرتیترهای صفحه های مالی مطبوعات12 دی ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:فروش 8 هزار تن پنبه به چین به بهای 50 میلیون تومان / دستگاه های دولتی خرید وانت خارجی با دلار 7 تومانی را به فراوری داخل ترجیح می دهند

وزارتخانه های نفت و نیرو در یکدیگر ادغام می شوند ، امضای اوباما پای طرح تحریم بانک مرکزی

به گزارش خبرنگاران تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

تازه ترین خبرها و تحلیل های اقتصادی را در اینستاگرام خبرنگاران مشاهده کنید

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.در نیم قرن با اقتصاد ایران اخبار مهم اقتصادی ایران و دنیا را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه آنالیز تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول آنالیز تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این آنالیز قرار گرفته است.

12 دی 1350؛ مزایده 22 بنز به قیمت 44 میلیون ریال

وزارت دارایی در اطلاعیه ای اعلام نمود برای 22 دستگاه اتومبیل بنز سواری 300FEL مدل 1971 که در جشن شاهنشاهی مورد استفاده قرار گرفته است، پیشنهاد خرید یکجا به مبلغ 44 میلیون ریال به وزارت دارایی واصل شده است مراتب برای اطلاع کسانی که خریدار اتومبیل های مذکور به طور یکجا بیش از مبلغ پیشنهادشده باشند آگهی می شود تا مبلغ 2 میلیون ریال به حساب شماره 1053 در بانک مرکزی به عنوان سپرده تحویل و رسید آن را با پیشنهاد لاک و مهرشده خود تا آخر وقت اداری روز شنبه 18 دی ماه به دفتر اداره کل کارپردازی وزارت دارایی تسلیم نمایند.

پیشنهادات واصله در تاریخ یکشنبه 19 دی ماه مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت در صورت عدول پیشنهاددهندگان از انجام معامله سپرده آنان ضبط می شود.

کارخانه نورد سرد در کنار ذوب آهن ساخته می شود

یک کارخانه نورد سرد در کنار تاسیسات کارخانه ذوب آهن آریامهر اصفهان ایجاد می شود.ایجاد این کارخانه از طریق بخش خصوصی و با مشارکت یک موسسه خارجی و همکاری سازمان ذوب آهن ایران صورت خواهد گرفت.

ظرفیت کارخانه نورد سرد 500 هزار تن صفحه و ورق آهن پیش فروش شده است. هزینه ایجاد این کارخانه بالغ بر یکصد میلیون دلار برآورد شده است چون مواد اولیه موردنیاز کارخانه سازنده نورد سرد (از کارخانه ذوب آهن تامین خواهد، محل ایجاد این کارخانه در کنار کارخانه ذوب آهن آریامهر مشخص شده است.

فروش 8 هزار تن پنبه به چین به بهای 50 میلیون تومان

نزدیک 500 میلیون ریال پنبه با چین کمونیست معامله شد و در حال حاضر تجار عمده صادرنماینده مشغول تحویل و صدور پنبه فروخته شده به چین هستند. مقدار پنبه فروخته شده حدود هشت هزار تن است.

خبرنگار اقتصادی اطلاعات می نویسد: اواخر آبان ماه امسال، هنگام بازگشت هیات نمایندگان اعزامی به چین کمونیست اعلام شد که مقدمات فروش یکصد میلیون ریال پنبه به چین فراهم شده است.

ولی امروز گفته شد که به علت کشش بازار چین کمونیست برای صدور پنبه ایران ظرف یک ماه گذشته میزان معامله پنبه صادراتی ایران به این کشور به حدود 500 میلیون ریال رسیده است.

12 دی 1370؛ اعلام قیمت تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی

قیمت تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی برای سال زراعی 71-70 اعلام شد. با توجه به نقش گندم در تغذیه تمام افراد جامعه، قیمت گندم به صورت تضمینی هر کیلو با 13 درصد افت مبلغ 140 ریال مشخص شد. از آنجا که اکثریت گندم تحویلی به دولت دارای 4 درصد افت می باشد، قیمت تضمینی این گروه از گندم ها به هر کیلوگرم 152 ریال افزایش می یابد که در مقایسه با قیمت تضمینی سال زراعی قبل که گندم با 8 درصد افت هر کیلوگرم 130 ریال مشخص شده بود هر کیلو 17 ریال افزایش یافته است.

قیمت خرید انواع برنج پرمحصول به صورت تضمینی در کیسه های 50 کیلویی و با حداکثر 4 درصد شکستگی و مواد خارجی به توضیح زیر مشخص می شود:

خزر و سپیدرود 550 ریال - آمل 3 - 440 ریال

قیمت خرید هر کیلوگرم آفتابگردان به صورت تضمینی 355 ریال مشخص می شود.

دستگاه های دولتی خرید وانت خارجی با دلار 7 تومانی را به فراوری داخل ترجیح می دهند

تعداد 21 هزار و 200 دستگاه خودرو رنو پنج و وانت نیسان در 8 ماه اول امسال توسط شرکت سایپا فراوری شده و پیش بینی می شود این رقم تا سرانجام امسال به حدود 27 هزار دستگاه افزایش یابد.

منوچهر غروی، مدیرعامل شرکت سایپا گفت: از تعداد 27 هزار دستگاه خودرو ساخت این شرکت که پیش بینی شده تا سرانجام امسال فراوری شود، تعداد 20 هزار دستگاه رنو پنج و 7 هزار دستگاه وانت نیسان می باشد.

وی افزود: دستگاه های دولتی به علت اینکه از دلار 7 تومانی استفاده می نمایند از خرید وانت نیسان ساخت سایپا خودداری و اقدام به خرید خودروهای مشابه خارجی می نمایند که باید از این مساله جلوگیری شود.

وی گفت: این شرکت 3 پروژه عظیم خرید ماشین آلات ساخت قالب های عظیم صنعتی ساخت قطعات خودروی رنو پنج و نیسان ورنک و تجهیزات رنگ در داخل را به اجرا گذاشته است که در دو پروژه نخست موفقیت هایی هم به دست آورده اما در زمینه رنگ خودروها هنوز به کیفیت مورنظر دست نیافته است.

مدیرعامل شرکت سایپا درباره خرید ماشین آلات ساخت قالب های عظیم صنعتی اظهار کرد: شرکت قالب های عظیم صنعتی که 100 درصد سهام آن متعلق به شرکت سایپا است، قراردادی به ارزش 33 میلیون دلار با شرکت فوجی ژاپن منعقد نموده و ماشین آلات مربوطه آماده حمل به ایران است.

معدن مس چهار گنبد سال 72 به بهره برداری می رسد

معدن مس چهار گنبد کرمان با ظرفیت استخراج سالیانه 165 هزار تن به عنوان یکی از طرح های ملی کشور در سال 1372 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

معدن مس چهارگنبد با ذخیره سه میلیون تن با عیار متوسط 67/1 یکی از معادن مهم و طرح های ملی کشور است که در مرحله بهره برداری با فراوری 12 هزار تن کنسانتره مس با عیار 24 درصد در سال و صدور فرآورده های آن به خارج، اقتصاد منطقه را شکوفا خواهد نمود.

12 دی 1380؛ وزارتخانه های نفت و نیرو در یکدیگر ادغام می شوند

کلیات لایحه اصلاح ماده 2 قانون برنامه سوم، توسعه و تشکیل شورای عالی انرژی کشور مبنی بر ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو تا سرانجام برنامه سوم توسعه کشور (1384) در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش روزنامه اطلاعات، لایحه اصلاح ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و الحاق یک تبصره به آن، آخرین دستورجلسه بود که در شور اول تصویب شد.

در این لایحه دولت مکلف شده است تا سرانجام برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی زمینه ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو را فراهم کند.

12 دی 1390؛ رشد اقتصادی 5/5 درصد

اعلام رشد اقتصادی 5/5 درصد برای سال 89، تدابیر اتخاذشده برای مقابله با تحریم و عملکرد بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک در کنار تصویب افزایش سرمایه این بانک ازجمله موضوعات مهم پنجاه و یکمین مجمع سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی را 5/5 درصد اعلام نموده بود که دنیای اقتصاد در 19 آذرماه از این نرخ رونمایی نموده بود. براساس گزارش منتشرشده دلیل اصلی رشد اقتصادی رونق بخش ساخت و ساز در شهرهای کوچک و بعضی استان ها به واسطه اجرای طرح مسکن مهر بوده است. البته در بخش نفت و بخش صنعت و معدن رشد اقتصادی منفی با رقمی اندک بود.

به گفته بهمنی، از کوشش های جدی بانک مرکزی در سال های اخیر، رصد محورهای تحریم و جلوگیری از بلوکه شدن دارایی های خارجی کشور و در عین حال، تامین نیازهای ارزی واردات کالایی و نیز نیازهای سرمایه ای پروژه های زیربنایی به ویژه در بخش های نفت و گاز و پتروشیمی بوده است. به همین دلیل بانک مرکزی در سال 1389 با انتقال حدود 17 میلیارد دلار از ذخایر کشور به داخل و تودیع آن نزد بانک های غیردولتی جهت تامین اقتصادی پروژه ها، انتشار اوراق مشارکت ارزی و همچنین تنوع بخشی به دارایی های خارجی (افزایش سهم طلا) و متنوع نمودن سبد ارزی، توانست از جریان تحولات بازارهای بین المللی نیز انتفاع ممکن را کسب کند.

امضای اوباما پای طرح تحریم بانک مرکزی

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با امضای مصوبه کنگره این کشور، رسما بانک مرکز ایران را تحریم کرد.

مصوبه ای که براساس آن، آن دسته از شرکت های خارجی که با بانک مرکزی ایران ارتباط داشته باشند، جریمه خواهند شد. با این حال، بعضی گزارش ها حاکی از آن است که اوباما با قرار دادن کلمه انعطاف پذیر در شیوه پیاده سازی این تحریم، عملا تمهیدی برای دور زدن تحریم مزبور اندیشیده است.

آنچنان که خبرگزاری فارس به نقل از وال استریت ژورنال گزارش داده است قانون امضاشده بخشی از بودجه دفاعی 662 میلیارد دلاری آمریکا بود و با این هدف تنظیم شده است که کشورهای خارجی بین معامله با ایران و داشتن تعاملات اقتصادی با آمریکا تنها بتوانند یکی را انتخاب نمایند. این تحریم ها ظرف 60 روز آینده اجرایی خواهند شد که البته برای معاملات نفتی، قانون مزبور از 180 روز آینده اجرایی می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اما در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران ازسوی آمریکا با بیان اینکه اعمال تحریم ها ضرر متقابل دارد، مطرح نمود که با این اقدام ملت و فعالان اقتصادی ایران به شکل دیگری نیازهای خود را تامین می نمایند.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40831

به "وزارتخانه های نفت و نیرو در یکدیگر ادغام می شوند ، امضای اوباما پای طرح تحریم بانک مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارتخانه های نفت و نیرو در یکدیگر ادغام می شوند ، امضای اوباما پای طرح تحریم بانک مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید